Eurovision 2021 Τελικός: πρωτιές και ρεκόρ

Eurovision 2021 Τελικός: πρωτιές και ρεκόρ

Έχουμε ήδη αναλύσει διάφορα αξιοσημείωτα, πρωτιές και ρεκόρ από τον Α΄ Ημιτελικό και τον Β΄ Ημιτελικό, πολλά από τα οποία αφορούν στην Ελλάδα, που δεν χρειάζεται να επαναλάβουμε εδώ. Όσον αφορά στον τελικό:

 

  • Τέσσερεις από τις χώρες της 5άδας (Ιταλία, Γαλλία, Ελβετία, Ουκρανία) τραγούδησαν σε εθνικές γλώσσες, γεγονός που ελπίζουμε να ενθαρρύνει την ενίσχυσή τους έναντι της Αγγλικής.
  • Για πρώτη φορά από την επιστροφή των επιτροπών το 2009 ο νικητής δεν βρισκόταν στην πρώτη τριάδα της κατάταξής τους. Επίσης, χώρες που στηρίχθηκαν από το κοινό (Ουκρανία, Λιθουανία, Φινλανδία) δεν ευνοήθηκαν καθόλου από τους ειδικούς.
  • Γαλλόφωνο τραγούδι έχει να κερδίσει από το 1988 (Ελβετία). Η Ελβετία έχει να δει γαλλόφωνη συμμετοχή της στη δεκάδα από το 1993 (3η). Η Γαλλία είναι πιο τυχερή (2001-4η, 2002-5η, 2009-8η, 2016-6η), πάντως έχει να ανέβει τόσο ψηλά από το 1991, οπότε ήρθε 1η σε ισοψηφία.
  • Τρεις χώρες πέτυχαν (Άγιος Μαρίνος, Λιθουανία) ή ισοφάρισαν (Φινλανδία) τη 2η καλύτερη θέση τους όλων των εποχών.
  • Η Ελλάδα έχει να μπει στη δεκάδα από το 2013. Απόψε πήρε 12άρια από τη Γαλλία (επιτροπή), Κύπρο (επιτροπή και κοινό), Γεωργία (κοινό) και 10άρια από την Ολλανδία (κοινό) και το Αζερμπαϊτζάν (επιτροπή). 19/39 χώρες της έδωσαν τουλάχιστον έναν βαθμό. Μάς στήριξαν ο Άγιος Μαρίνος (15 βαθμοί), η Μολδαβία (15), η Αλβανία (14). Απροσδόκητοι ήταν κάποιοι βαθμοί από χώρες όπως η Τσεχία, η Ισλανδία, η Φινλανδία και η Νορβηγία.
  • Η Ελλάδα εμφανίστηκε δέκατη και ήρθε δέκατη τόσο στο κοινό και τις επιτροπές, όσο και στην τελική κατάταξη! Έχει να πάει τόσο καλά στις επιτροπές από το 2009!
  • Με βάση τη βαθμολογία (170) είναι η τέταρτη καλύτερη ελληνική συμμετοχή. Πρώτο παραμένει το Shake it! (252) και ακολουθούν το My Νumber One (230) και το My Secret Combination (218). Το ότι με τόσους βαθμούς ήρθε μόλις 10η εξηγείται από το νέο σύστημα βαθμολογίας που δίνει διπλάσιους πόντους, αφού προσμετρώνται χωριστά οι επιτροπές και χωριστά το κοινό.
  • Ευτυχώς “έσπασε η γκίνια” που ήθελε την Ελλάδα να μην πηγαίνει καλά με τραγούδια που έχουν αμιγώς διεθνή ήχο και κανένα έθνικ στοιχείο.
  • Το στατιστικό παράδοξο με την Ελλάδα να καταστρέφει τη μία από τις δύο χώρες που εμφανίζονται ή πριν ή μετά από εκείνη ίσχυσε και φέτος, με το Ηνωμένο Βασίλειο να καταβαραθρώνεται.
  • O Gjon’s Tears (Gjon Muharremaj) γίνεται ο πιο επιτυχημένος Αλβανός ή Κοσοβάρος καλλιτέχνης όλων των εποχών (3ος). Ακολουθούν ο Ermal Meta (ITA 18-5ος) και η Rona Nishliu (ALB 12-5η), η Anjeza Shahini (ALB 04-7η) και η Anna Oxa (ITA 89-9η).
  • Το διάλειμμα με τον Duncan Laurence προβλήθηκε μαγνητοσκοπημένο από τις πρόβες, διότι ο καλλιτέχνης ασθένησε από κορωνοϊό. Για τον ίδιο λόγο δεν ήταν παρών, για να δώσει το βραβείο στους νέους νικητές.
  • Μετά από το απόλυτο ρεκόρ των 15 δεύτερων θέσεων της Αγγλίας, ακολουθεί η Γαλλία με 5 (1957, 1976, 1990, 1991, 2021). Αμέσως μετά με 4 βρίσκουμε τη Γερμανία (1980, 1981, 1985, 1987), την Ισπανία (1971, 1973, 1979, 1995), την Ιρλανδία (1967, 1984, 1990, 1997) και τη Ρωσία (2000, 2006, 2012, 2015).
  • Πάμε στις τέσσερεις τελευταίες, οι οποίες εμφανίστηκαν απευθείας στον τελικό. Το Ηνωμένο Βασίλειο ενδεχομένως “τιμωρήθηκε” για το Brexit. Έγινε η πρώτη χώρα μετά από την εισαγωγή του νέου συστήματος βαθμολογίας το 2016 που παίρνει 0 πόντους και από την επιτροπή και από το κοινό. Επίσης είναι η δεύτερη φορά που καταλήγει με μηδενικό (η πρώτη ήταν το 2003). Από κοντά η εξωτική Ολλανδία, με ένα τραγούδι εκτός κλίματος Eurovision, η Ισπανία-μία Big 5 που αδιαφορεί για τις συμμετοχές της και η Γερμανία, η οποία βάφτισε το μεσαίο δάχτυλο “σήμα της νίκης”. Όλες τους πήραν μηδέν βαθμούς από το κοινό.
  • Αν θέλουμε να βρούμε πολιτικούς λόγους πίσω από κάποια αποτελέσματα, τότε ενδεχομένως το Ισραήλ να τιμωρήθηκε για όσα γίνονταν στη Λωρίδα της Γάζας, ενώ αντίθετα η Ρωσία, παρά τις συγκρούσεις με την Ουκρανία, να ψηφίστηκε με ένα τραγούδι που χτυπά το κατεστημένο της χώρας. Το Αζερμπαϊτζάν ίσως “πλήρωσε” την ενεργή συμμετοχή της Efendi, ντυμένης στα χακί, η οποία παρότρυνε τους συμπατριώτες της να σκοτώσουν Αρμένιους.
  • Μόνο δύο φορές έχουν κερδίσει οι BIG 5 από τότε που επιβλήθηκε ο κανόνας: το 2010 η Γερμανία και φέτος η Ιταλία.
  • Ήταν σχεδόν αδύνατον να κερδίσει η Γαλλία, αφού ποτέ δεν έχουν δοθεί Junior και Senior Eurovision στην ίδια χώρα. Από την άλλη, επιβεβαιώθηκε αυτό που ισχυριζόμαστε τα τελευταία χρόνια, ότι δηλαδή, εάν η Ιταλία το θελήσει, θα το πάρει το βραβείο (εξάλλου, από την επιστροφή της το 2011 μπήκε 7 φορές στη δεκάδα). Πράγματι, η RAI είχε ανακοινώσει ότι – σε περίπτωση νίκης – η διοργάνωση θα γίνει στο Τορίνο.
  • Είναι η πρώτη φορά που act με ημίγυμνους άνδρες κερδίζει. Συνήθως οι συμμετοχές αυτές δεν πάνε καλά, χωρίς να λείπουν και κάποιες εξαιρέσεις (π. χ. Γερμανία 1979, Σουηδία 1986).
  • Φιλί στο στόμα έδωσαν δύο από τα μέλη του νικητήριου γκρουπ. Κάτι τέτοιο είχαμε να δούμε από την εποχή των Katrina & The Waves.
  • 31 ολόκληρα χρόνια είχε να κερδίσει η Ιταλία (και πριν από αυτό είχε να γευτεί το βραβείο άλλα 26 χρόνια). Το ρεκόρ απόστασης κατέχει η Ισπανία, η οποία νίκησε το μακρινό 1969.
  • Το 1990, οπότε κέρδισε η Ιταλία, ήρθαν πάλι 2η η Γαλλία και 4η η Ισλανδία!
  • Καμία από τις Βαλκανικές χώρες (εξαιρείται η Ελλάδα) δεν μπήκε στη 10άδα.
  • Είναι τουλάχιστον παράξενο πως αρκετές κριτικές επιτροπές δεν έδωσαν ούτε έναν βαθμό στη Γαλλία. Μας θύμισε αυτό που γινόταν με το Grande Amore.
  • Ο Ισπανός Blas Cantó τραγούδησε απόψε τη δεύτερη ψηλότερη νότα για άνδρα όλων των εποχών (G5). Το ρεκόρ κατέχει ο Eugent Bushpepa (A5). Η Eden Alene τραγούδησε την ψηλότερη νότα όλων των εποχών γενικά (Β6).
  • Ο “δικός μας” Μανώλης Γκίνης έγινε ο νεότερος spokesperson όλων των εποχών στη Γιουροβίζιον (10 ετών).
  • Είδαμε παράξενες και απροσδόκητες βαθμολογίες, π. χ. η Ολλανδική επιτροπή να μην δίνει τίποτα στη Στεφανία, η οποία είναι διάσημη στη χώρα (ευτυχώς έδωσε 10 το ολλανδικό κοινό), η Σουηδία να πριμοδοτείται περισσότερο από το κοινό παρά από τις επιτροπές, χώρες που δεν μας ψηφίζουν σχεδόν ποτέ να μας δίνουν πόντους, χώρες να αποθεώνονται από το κοινό και να καταποντίζονται στις επιτροπές (και το αντίθετο) και άλλα που χρήζουν περαιτέρω ανάλυσης.
  • Μεγάλη άτυχη η Μάλτα, ίσως λόγω σειράς εμφάνισης, ίσως διότι θύμισε σε πολλούς τη Netta.
  • Στον σχολιασμό βρίσκουμε οικεία ονόματα: τον Sebalter για την ιταλόφωνη ελβετική τηλεόραση, την Marie N στη Λετονία, τον παρουσιαστή Timur Miroshnychenko στην Ουκρανία, τον Christer Björkman στη Σουηδία και τον Γιώργο Κατσαρό στον ελληνικό ραδιοφωνικό σχολιασμό. Ακόμα περισσότερα ονόματα εντοπίσαμε στους spokespersons, δηλαδή τους ανθρώπους που δίνουν τη βαθμολογία κάθε χώρας.
  • Θρίαμβος για τα δύο ροκ τραγούδια, με την Ιταλία και τη Φινλανδία να μπαίνουν στην εξάδα. Η Φινλανδία έχει να μπει στη δεκάδα από τη νίκη της με τους Lordi το 2006 και πριν από αυτούς από το 1989 με την Anneli Saaristo. Συνολικά 12 μόλις φορές σε 53 συμμετοχές.
  • Από τα φετινά βραβεία Marcel Bezençon (προς τιμήν του εμπνευστή της Γιουροβίζιον), η Γαλλία κατέκτησε το καλλιτεχνικό (που δίνεται στον πιο συμπαθή καλλιτέχνη από τους σχολιαστές) και το βραβείο Τύπου (από τους διαπιστευμένους δημοσιογράφους), ενώ η Ελβετία εκείνο για καλύτερη σύνθεση, την οποία καθορίζει επιτροπή συνθετών. Το Artistic Award κέρδισε ξανά η Γαλλία το 2009, ενώ το Press Award το 2002 και 2019. Η Ελβετία λαμβάνει το Composer Award για πρώτη φορά.
  • Υπάρχει μία καρμική σχέση Γαλλίας-Ολλανδίας: το 1957 κερδίζει η Ολλανδία και το 1958 η Γαλλία (αφήνοντας μάλιστα το “Volare” 3ο). Το 1959 πάλι κερδίζει η Ολλανδία και το 1960 η Γαλλία. Το 1969 είναι και οι δύο ανάμεσα στις 4 νικήτριες. Το 1975 το παίρνει η Ολλανδία και δύο χρόνια μετά η Γαλλία, ενώ τώρα κέρδισε το 2019 η Ολλανδία και το 2021 η Γαλλία ήρθε 2η!
  • Θέλετε ένα déjà vu; το 1964, όταν κέρδισε για πρώτη φορά η Ιταλία με τη σαρωτική Gigliola Cinquetti να παίρνει σχεδόν τριπλάσιους ψήφους (49) από τη 2η χώρα Ηνωμένο Βασίλειο-17), είχαμε τρεις γαλλόφωνες στην πεντάδα (Μονακό-3ο, Γαλλία και Λουξεμβούργο-4ες, σε ισοψηφία). Τρεις από τις χώρες που κατέλαβαν τις τελευταίες θέσεις ήταν η Γερμανία (τελευταία), η Ισπανία (προτελευταία) και η Ολλανδία (τρίτη από το τέλος)!
  • Να γίνω λίγο κακός: όσες φορές η Marie Myriam (FRA 77), η τελευταία νικήτρια της Γαλλίας ευχήθηκε “καλή επιτυχία” στον εκπρόσωπο της χώρας, εκείνος δεν τα πήγε καθόλου καλά. Φέτος που ήταν στην επιτροπή του εθνικού τελικού, έδωσε μόλις δύο βαθμούς στην Barbara Pravi κι εκείνη εκτοξεύτηκε στη 2η θέση. Τα συμπεράσματα δικά σας!!!
  • Ως προς τους στίχους, πολλές συμμετοχές είχαν “διαβολικά” θέματα ή δαιμονικά. Πολλές, επίσης, μιλούν φέτος για τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη χειραφέτηση, τον σχολικό εκφοβισμό, την ανοχή στη διαφορετικότητα (Ρωσία, Μάλτα, Νορβηγία, Ιταλία κλπ.).

Ό, τι άλλο εντοπίσουμε εν ευθέτω χρόνω θα το προσθέσουμε!

3 σκέψεις για το “Eurovision 2021 Τελικός: πρωτιές και ρεκόρ

  1. Άκρως ενδιαφέρον άρθρο! Επίσης η Στεφανία φέτος φέρνει την Τετάρτη καλύτερη επίδοση της χώρας με βάση τη βαθμολογία της (170)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.