Αφιέρωμα : Η χώρα που δέκα φορές γύρισε την πλάτη της στην απόφαση του televoting!

Υπάρχει μία χώρα που στην σχετικά μικρή της παρουσία στο διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision, έχει αγνοήσει όχι μία, ούτε δύο, ούτε τρεις, αλλά δέκα φορές το αποτέλεσμα του televoting, στέλνοντας ως συμμετοχή της το τραγούδι που ψήφιζε η κριτική επιτροπή σε βάρος πάντα της απόφασης του τηλεοπτικού κοινού. Η χώρα αυτή φυσικά είναι από τα Βαλκάνια και δεν είναι άλλη από τη Σλοβενία.

Η Σλοβενία έκανε το ντεμπούτο της στο διαγωνισμό σαν ανεξάρτητη χώρα το 1993 και έκτοτε έχει συμμετάσχει 23 φορές. Η καλύτερη της θέση στο διαγωνισμό είναι η έβδομη, που την κατέκτησε δύο φορές. Το 1995 με την Darja Švajger και το 2001 με την  Nuša Derenda. 

Σλοβένος καλλιτέχνης όμως εκπροσώπησε τέσσερις φορές στο παρελθόν και την ενιαία Γιουγκοσλαβία, στις 27 παρουσίες της στο διαγωνισμό.

Ως τρόπο επιλογής της συμμετοχής της στη Eurovision, η δημόσια ραδιοτηλεόραση της χώρας RTVSLO, χρησιμοποιεί το EMA. Ένα διαγωνισμό που με διάφορες παραλλαγές στους κανονισμούς του, υφίσταται μέχρι και σήμερα.

Αν κάτι λοιπόν μπορούμε να πούμε ότι χαρακτηρίζει τον εθνικό τελικό της Σλοβενίας όλα αυτά τα χρόνια, είναι η απόκλιση της ψήφου του κοινού, από την ψηφοφορία της κριτικής επιτροπής. Η ονομασία ΕΜΑ χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1996.

Τα πρώτα χρόνια του ΕΜΑ (1996-1998)

Το 1996 ο νικητής κρίθηκε από μία επιτροπή, εξάλλου ούτε και στην κανονική Eurovision υπήρχε το televoting. Το 1997 και 1998 πρώτες χρονιές του televoting στο διαγωνισμό, πρώτες χρονιές του televoting  και στο ΕΜΑ. Ο νικητής του ΕΜΑ τις δύο αυτές χρονιές αναδείχθηκε αποκλειστικά από την ψηφοφορία του τηλεοπτικού κοινού.

Από το 1999 όμως οι επιτροπές επανέρχονται στο ΕΜΑ και τα επόμενα χρόνια μέχρι και σήμερα, σε δέκα περιπτώσεις ήταν αυτές που επέλεξαν τον εκπρόσωπο της Σλοβενίας στη Eurovision, σε πλήρη αντίθεση μάλιστα με την ψηφοφορία του τηλεοπτικού κοινού.

1999

Το 1999 το κοινό επιλέγει για εκπρόσωπο του την Tinkara Kovač, αλλά η ψηφοφορία της επιτροπής φέρνει με δύο βαθμούς παραπάνω την Darja Švajger, που εκπροσώπησε τη Σλοβενία το 1995, φθάνοντας μάλιστα στην έβδομη θέση τότε. Η Τinkara θα πρέπει να περιμένει 15 χρόνια για να εκπροσωπήσει τη χώρα της, ενώ η δεύτερη παρουσία της Darja στο διαγωνισμό δεν θα στεφθεί με τόση επιτυχία, αφού αυτή τη φορά θα βρεθεί στην ενδέκατη θέση.

2001

Μετά τον αποκλεισμό της το 2000, η Σλοβενία επανέρχεται το 2001 στο διαγωνισμό. Για δεύτερη συνεχόμενη φορά το κοινό επιλέγει διαφορετικά από την κριτική επιτροπή. Πρώτη στην ψηφοφορία του κοινού έρχεται η Karmen Stavec, αλλά η ψηφοφορία της επιτροπής τη ρίχνει στην τρίτη θέση. Το ΕΜΑ κερδίζει η Nuša Derenda που θα καταφέρει να ισοφαρίσει την καλύτερη θέση της χώρας στο διαγωνισμό, φθάνοντας για μία ακόμα φορά στην έβδομη θέση. Ίσως και η μοναδική φορά που η επιτροπή κρίνει ορθά.

2002

Για δεύτερη φορά η Karmen Stavec θα χάσει στο ΕΜΑ εξαιτίας της ψηφοφορίας των κριτικών επιτροπών. Τι κι αν έλαβε 31.944 ψήφους, έναντι μόνο των 8.454 των Sestre που τελικά πήραν το εισιτήριο για τη Eurovision, η Karmen ήρθε δεύτερη με το τραγούδι Še in Še, που αγάπησαν πολύ οι fans εκείνη τη χρονιά. Οι Sestre τελικά έλαβαν τη 13η θέση στη Eurovision.

2003

Αυτή τη χρονιά συμβαίνει ίσως το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην ιστορία του ΕΜΑ. 16 τραγούδια φθάνουν στον τελικό του ΕΜΑ που αλλάζει κανονισμούς σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, αφού εισάγονται δύο γύροι ψηφοφορίας. Στον πρώτο γύρο κοινό και επιτροπή ψηφίζουν τα αγαπημένα τους τραγούδια και τα τρία τραγούδια με τις περισσότερες ψήφους περνάν στο δεύτερο γύρο ψηφοφορίας, όπου την τελική απόφαση τη λαμβάνει αποκλειστικά το τηλεοπτικό κοινό.

Αφού λοιπόν οι κριτικές επιτροπές δεν έχουν τον τελικό λόγο αυτή τη χρονιά, αποφασίζουν να βγάλουν από τον πρώτο γύρο ψηφοφορίας το αγαπημένο του κοινού. Το συγκρότημα Bepop λαμβάνει τις 12 ψήφους από το κοινό, παίρνοντας 16.695 ψήφους όταν η γνωστή και μη εξαιρετέα Karmen Stavec λαμβάνει 9.194 ψήφους! Πως έμειναν οι Bepop εκτός δεύτερου γύρου; Με ένα ωραιότατο μηδενικό από την κριτική επιτροπή, που ήταν αρκετό για να τους αφήσει εκτός. Τελικός νικητής η Karmen Stavec που στον τελικό γύρο ψηφοφορίας θα κερδίσει με άνεση και θα ταξιδέψει στη Ρίγα, καταλαμβάνοντας εκεί όμως μόνο την 23η θέση.

2004

Το ίδιο ακριβώς που συνέβη το 2003 συμβαίνει και αυτή τη χρονιά. Οι κανονισμοί του ΕΜΑ ίδιοι με τους περσινούς και το αγαπημένο του κοινού μένει εκτός δεύτερου γύρου ψηφοφορίας, αφού η κριτική επιτροπή θα του δώσει και φέτος μηδέν! Η Natalija Verboten θα πάρει 17.754 ψήφους, έναντι 11.046 ψήφους των Platin που θα είναι οι τελικοί νικητές του ΕΜΑ, αφού η πρώτη δεν θα καταφέρει να βρεθεί στην τελική φάση του διαγωνισμού. Οι Platin δεν θα καταφέρουν να προκριθούν στον τελικό της Eurovision, μένοντας 21οι στον πρώτο ημιτελικό που διεξήχθη ποτέ στο διαγωνισμό.

2005

Το 2005 οι κανονισμοί της προηγούμενης χρονιάς διατηρούνται με μία μόνο διαφοροποίηση. Οι τρεις διαγωνιζόμενοι που περνάν στον δεύτερο και τελικό γύρο ψηφοφορίας, καθορίζονται μόνο από την ψηφοφορία του κοινού. Στον πρώτο γύρο λοιπόν του τελικού του ΕΜΑ, νικήτρια είναι η Rebeka Dremelj, με τον τελικό νικητή Omar Naber να είναι μόλις τρίτος. Τελικά στον τελικό γύρο τα πράγματα ανατρέπονται και ο Omar κερδίζει, ενώ η Rebeka βγαίνει τρίτη.

2006

Άλλο ένα μεγάλο σκάνδαλο στο ΕΜΑ του 2006. Οι κανόνες αλλάζουν για άλλη μία φορά. Ο νικητής πλέον καθορίζεται από μία τριπλή ψηφοφορία σε έναν γύρο. Οι κλήσεις από σταθερά τηλέφωνα, τα sms και μία κριτική επιτροπή είναι οι τρεις διαφορετικές βαθμολογίες. Με μεγάλη διαφορά πρώτη στα sms και στις κλήσεις από σταθερά τηλέφωνα είναι η Saša Lendero, το κλασικό… μηδενικό όμως από την κριτική επιτροπή, θα δώσει οριακά τη νίκη στον Anžej Dežan.

2009

Το ΕΜΑ επαναφέρει τους γνωστούς κανονισμούς όπου ο τελικός νικητής καθορίζεται σε έναν γύρο ψηφοφορίας με το κοινό και την επιτροπή να έχουν από το 50% της βαθμολογίας. Το αποτέλεσμα για άλλη μία φορά το ίδιο. Νικητές του ΕΜΑ με το 12 της επιτροπής οι Quartissimo, οι οποίοι όμως θα βγουν μόλις τέταρτοι στο κοινό με 5.089 ψήφους. Νικητές στην ψηφοφορία του κοινού με τετραπλάσιες ψήφους (22.294) οι Skupina Langa & Manca Spik, οι οποίοι όμως θα βρεθούν στην πέμπτη θέση, αφού από την επιτροπή θα λάβουν το καθιερωμένο πλέον μηδενικό! Στη Eurovision για άλλη μία φορά η επιλογή της κριτικής επιτροπής του ΕΜΑ αποτυγχάνει να προκριθεί στον τελικό, αφού οι Quartissimo καταλαμβάνουν την 16η θέση στον ημιτελικό.

2010-2016

Μην νομίζετε ότι αυτά τα χρόνια έβαλαν μυαλό στη δημόσια τηλεόραση της Σλοβενίας και κέρδιζε το αγαπημένο του κοινού. Απλά αλλάξαν τους κανονισμούς. Για να ρίξουν λοιπόν στάχτη στα μάτια, στον τελικό η κριτική επιτροπή επέλεγε τα δύο καλύτερα τραγούδια κατά τη γνώμη της και σε δεύτερο γύρο ψηφοφορίας αποφάσιζε μόνο το τηλεοπτικό κοινό μέσω το νικητή. Το λες και πρόοδος πάντως!

2017

Αυτή τη χρονιά επανέρχονται στο παλιό κλασσικό δοκιμασμένο σύστημα, όπου ο νικητής κρίνεται σε μία μόνο ψηφοφορία, με κοινό και επιτροπή να καθορίζουν από το 50% της τελικής βαθμολογίας. Νέο θύμα οι BQL οι οποίοι με 13.134 ψήφους λαμβάνουν πάνω από το 40% της τηλεψηφοφορίας, αλλά τελικός νικητής είναι ο Omar Naber εξαιτίας και πάλι της βαθμολογίας των κριτικών επιτροπών. Αξίζει να πούμε ότι ο Omar έλαβε μόλις 5.165 ψήφους και φυσικά αποκλείστηκε στο διαγωνισμό της Eurovision, καταλαμβάνοντας την 17η θέση στον ημιτελικό.

2018

Φθάνουμε στο σήμερα. Δεν χρειάζονται πολλά, αφού ό,τι έγινε το 2017 έγινε και στο φετινό ΕΜΑ. Οι BQL κέρδισαν την τηλεψηφοφορία αλλά νικήτρια του διαγωνισμού ήταν η Lea Sirk με το Hvala Ne!, η οποία ήταν τρίτη στο κοινό, αλλά πρώτη με διαφορά στη βαθμολογία της επιτροπής.

Ευχαριστώ θερμά τον καλό μου φίλο Άγγελο Νούτσο για τη βοήθεια, αλλά και τη ιδέα συγγραφής του παρόντος άρθρου.

Πιστεύετε ότι κάποιο από τα τραγούδια που το κοινό ψήφισε πρώτα στο ΕΜΑ, αλλά δεν κατάφερε να εκπροσωπήσει τη Σλοβενία, θα είχε καλύτερη τύχη στο διαγωνισμό;

 

7 Σχόλια

  • stefanos stefanos

    Αυτη η χώρα…. απαπαπα
    γιατι δεβ κανει απευθειας αναθεση να τελειωνει;;;;
    Πολύ ωραίο άρθρο …..

  • gogos

    Το ίδιο έχει συμβεί και στον τελικό της Eurovision το 2015 και το 2016. Οι Σλοβένοι απλά το κάνουν πιο πολλά χρόνια το “άθλημα”.
    Πέρα από την πλάκα θεωρώ ότι όταν αγνοείται επιδεικτικά η ψήφος του κοινού, είναι ό,τι χειρότερο για έναν διαγωνισμό. Η Σλοβενία στέλνει αυτό που θέλει η επιτροπή, φροντίζοντας παράλληλα να βαθμολογήσει όσο πιο χαμηλά μπορεί το πιο δημοφιλές τραγούδι. Θα ήταν πιο τίμιο να αποφασίζει μόνον η επιτροπή. Αλλά μάλλον θέλουν τα χρήματα από τα τηλεφωνήματα και τα sms.
    Δεν είναι τυχαίες οι χαμηλές θέσεις που λαμβάνουν σχεδόν κάθε χρόνο!
    Ειλικρινά δεν θυμόμουν ότι κάτι τέτοιο είχε γίνει τόσες φορές. Πάντως νομίζω ότι θα συνεχίζεται να γίνεται το ίδιο, αφού απ’ ότι βλέπω οι Σλοβένοι εξακολουθούν να παίρνουν μέρος σε αυτή τη παρωδία συμμετέχοντας με την ψήφο τους στον τελικό τους.

  • Esc Tony

    Βλέπω, το 2019, οι BQL να ξαναπηγαίνουν στο ΕΜΑ, και να εκπροσωπουν την Σλοβενία, απο την πρωτια των επιτροπών και μόνο

  • “Σλοβένος καλλιτέχνης όμως εκπροσώπησε τέσσερις φορές στο παρελθόν και την ενιαία Γιουγκοσλαβία, στις 27 παρουσίες της στο διαγωνισμό.”

    Μία από αυτές, το 1967 με το αριστουργηματικό Vse rože sveta!

  • Konis

    Ωραίο θέμα είναι να κάνετε ποιες διαδικασίες έχει ακολουθήσει η ελληνική δημόσια τηλεόραση και πόσα σκάνδαλα αντίστοιχα

  • Αντώνης Αντώνης

    Υποτίθεται ότι το τραγούδι που στέλνουν εκπροσωπεί την Σλοβενία. Για ποιους γίνεται τέλος πάντων ο διαγωνισμός αν όχι για τον κόσμο; Είναι τρελό να μην έχει το δικαίωμα καν να στείλει το τραγούδι που θέλει η πλειοψηφία του κόσμου. Αντί για Σλοβενία να ονομαστεί η χώρα ”Jury of Slovenia” ειδικά για τις ανάγκες τις eurovision ώστε να ανταποκρίνεται και στην πραγματικότητα. Αλλά αυτά τα χάλια γίνονται παντού, δεν φτάνει που ανεχόμαστε επιτροπές στην κανονική Eurovision αλλά να μην μας πέφτει λόγους ούτε καν στο τραγούδι που θα μας εκπροσωπήσει;

  • St.

    Τα σλοβενικά ακούστηκαν πρώτη φορά στο διαγωνισμό το 1966. Η Berta Ambrož ερμήνευσε το “Brez besed” & κατέλαβε την 7η θέση. Το 1973 η ισπανική συμμετοχή “Eres tu” θα γίνει αίτιο αντιπαράθεσης & θα θεωρηθεί αντιγραφή του “Brez besed” λόγω της ομοιότητας των 2 μελωδιών. Eικάζεται πως το τραγούδι δεν αποκλείστηκε για πολιτικούς λόγους (βλέπε στρατηγό Φράνκο).
    Μεγάλο φάουλ οι συμμετοχές του 1999 & 2001 να παρουσιαστούν στην αγγλική εκδοχή τους, τα τραγούδια έχασαν έτσι μέρος της δυναμικής τους.
    Οι Σλοβένοι το 2001 (Εnergy-Nusa Derenda) ήθελαν πάνω στη σκηνή να βάλουν φωτιά στο πιάνο, κάτι που δεν τους επετραπει από τη διοργάνωση, ενώ το εφέ “φλεγόμενο πιάνο” το είδαμε μολις το 2015 από την Αυστρία. Το επίσης κουλό εκείνης τη χρονιάς ήταν στην κορύφωση-γέφυρα του κομματιού που οι χορευτες σηκώνουν ψηλά την τραγουδίστρια, τη φέρνουν 2-3 σφούρλες στον αέρα, την ξανακατεβάζουν & ο σκηνοθέτης δείχνει κάτι άλλο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.