Παρασκήνια 1974: Συνέντευξη με τη Δέσποινα Γλέζου

Παρασκήνια 1974: Συνέντευξη με τη Δέσποινα Γλέζου

Σε συνέχεια του άρθρου για τους Νοστράδαμος, οι οποίοι επρόκειτο να είναι οι πρώτοι εκπρόσωποι της Ελλάδας, δημοσιεύω μια συνέντευξη που μου παραχώρησε η Δέσποινα Γλέζου και η οποία δημοσιεύτηκε πριν από λίγα χρόνια, με τίτλο: «Ελλάδα 1974: Μαρινέλλα ή Νοστράδαμος; Μια συνέντευξη-ποταμός με τη Δέσποινα Γλέζου, εφ’ όλης της ύλης», Eurorhythm (Γιουρορυθμός), Τεύχος 69, Οκτώβριος 2009, σ. 18-21. Για λόγους οικονομίας χώρου κράτησα μόνο ό, τι σχετίζεται με τη Γιουροβίζιον.

  • Πώς επελέγησαν οι Νοστράδαμος για τη Γιουροβίζιον; Είχε γίνει κάποιος διαγωνισμός;
  • Βέβαια. Όπως γινόταν κάθε χρονιά. Είχε στείλει ένα τραγούδι ο Στέλιος ο Φωτιάδης, ο αρχηγός του γκρουπ των Νοστράδαμος και το τραγούδι πέρασε. Οι Άγγλοι μάλιστα το θεωρούσαν φαβορί. Είχαν πιστέψει πολύ σε αυτό το κομμάτι. Κάναμε τις προετοιμασίες, αλλά είχε γίνει η ιστορία με τον Τσάρλυ που τον πιάσανε τότε επί δικτατορίας. Σταματήσαμε τα πάντα, μας απαγόρευσαν την έξοδο από την Ελλάδα, μας πήραν όλων τα διαβατήρια και έστειλαν στη θέση μας τη Μαρινέλλα. Την έστειλε η ίδια επιτροπή που είχε επιλέξει και εμάς. Φυσικά όλα διοικούνταν τότε από τη δικτατορία. Εκείνη αποφάσιζε τα πάντα.
  • Τον Ιπποκράτη τον Εξαρχόπουλο τον συνέλαβαν για ποιο λόγο;
  • Τον είχαν κατηγορήσει για μια υποτιθέμενη αποπλάνηση μιας κοπελιάς από την Καβάλα. Τότε που κατηγορήθηκε, ο Ιπποκράτης δεν είχε αντιληφθεί ακόμα τη σεξουαλική του φύση…
  • Τον κατηγόρησαν λοιπόν επίτηδες, για να μην πάει το τραγούδι;
  • Ναι, έπρεπε να βρεθεί ένας λόγος, για να σταματήσει το κράτος την ανοδική πορεία ενός γκρουπ που ήταν εκεί εν είδει εξουσίας. Η Δέσποινα Γλέζου ήταν η ξαδέλφη του Μανώλη Γλέζου και η ανηψιά του Γιάννη του Ρίτσου, που ήταν στα ξερονήσια και δεν ήταν δυνατόν ένα μέλος τέτοιων οικογενειών να προβάλλεται, ήταν απειλητικό για εκείνη την εποχή. Έτσι βρήκε μια αφορμή η τότε κυβέρνηση […]
  • Είχε γίνει κάποια βραδιά, όπου επελέγη το τραγούδι, ανάμεσα σε άλλα;
  • Όχι τότε δεν υπήρχε βραδιά. Έστελναν τραγούδια στην επιτροπή της ΕΡΤ, η οποία επέλεγε αρχικά τα πέντε καλύτερα, μετά τα τρία, τα δύο και στο τέλος το πρώτο.
  • Εσείς ως συγκρότημα πώς αποφασίσατε να πάτε; Ποιος έριξε την ιδέα;
  • Μα ήταν φυσικό να πάμε: εκείνη την εποχή ήταν μια σφραγίδα ότι ήσουν καταξιωμένος καλλιτέχνης το να πας στη Γιουροβίζιον, η οποία δεν είχε το στυλ που έχει τώρα, όπου το μουσικό επίπεδο είναι χαμηλό. Ήταν ένα γεγονός, παράλληλο με το Φεστιβάλ του Σαν Ρέμο και άλλων και είχε γίνει το πρώτο. Είχε μεγάλη αξία και μεγάλη απήχηση σε όλο τον κόσμο. Εξαρτιόταν και ο καλλιτέχνης και η εταιρεία του από αυτό. Η αμοιβή ήταν και ηθική και μουσική και πνευματική για όσους συμμετείχαν και για τη χώρα. Εάν είχαν πάει οι Νοστράδαμος, οι ΑΒΒΑ δεν θα υπήρχαν στη θέση αυτή. Ήταν τότε η εποχή των συγκροτημάτων με ανδρικά και γυναικεία vocals και ήμασταν λίγοι τότε στην Ευρώπη. Είχαν προηγηθεί οι Mama’s and Papa’s το 65.
  • Το τραγούδι ποιο ήταν;
  • Δεν θυμάμαι τον τίτλο.
  • Μήπως ήταν Το όνειρο;
  • Όχι, δεν ήταν Το όνειρο. Το τραγούδι αυτό δεν βγήκε ποτέ στον αέρα. Το έθαψα στο υποσυνείδητό μου.
  • Είχατε κάνει ήδη πρόβες; Είχατε μπει στη διαδικασία της προετοιμασίας;
  • Ναι. Είχαμε κυρίως προετοιμαστεί ψυχολογικά. Ο Στέλιος, μόλις βγήκε πρώτο, το έστειλε στο εξωτερικό. Δυστυχώς όμως οι εξελίξεις έγιναν μέσα σε λίγες μέρες.
  • Ο τύπος και τα περιοδικά είχαν αντιδράσει; Είχε μαθευτεί αυτό;
  • Πολύ αργότερα, μετά από τέσσερις-πέντε μήνες, αφού είχε ήδη γίνει ο διαγωνισμός και βγήκαν οι ΑΒΒΑ.
  • Ποιες ήταν οι αντιδράσεις;
  • Ήσαν πολύ λίγες, δεν ήταν κραυγαλέες, διότι ήταν τότε η δικτατορία. Σήμερα θα γινόταν επανάσταση, αν είχε γίνει κάτι τέτοιο. Έχεις ποια τα μέσα να υποστηρίξεις τον εαυτό σου. Όλοι μισοχαμογελούσαν ειρωνικά για τη Μαρινέλλα που πήγε με το κρασάκι και το αγοράκι. Δεν θέλω να το σκέφτομαι καθόλου.
  • Πιστεύετε πως το ότι δεν πήγατε στη Γιουροβίζιον συντέλεσε στο να διαλυθεί το γκρουπ λίγο αργότερα;
  • Όχι, συντέλεσε η κατάσταση του Ιπποκράτη […].
  • Παρακολουθείτε την πορεία της Ελλάδας στο διαγωνισμό αυτά τα χρόνια;
  • Όχι. Προτιμώ να δω κανένα ντοκυμανταίρ της ΝΕΤ! […]
  • Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;
  • Δεν κάνω σχέδια. Θέλω να ρουφάω τη ζωή και να είμαι καλά. Η ζήση. Δεν πετάω το ταξίδι της ζωής, γιατί είναι λίγη. Έτσι δεν μπορώ να φυλακιστώ σε προγράμματα μέλλοντος. Άμα το παρόν σου το ζεις σωστά, και το μέλλον σου είναι σωστό. Άμα είσαι μίζερος και η επόμενη στιγμή σου θα είναι μίζερη.     [Η συνέντευξη τελείωσε στο σημείο αυτό επίσημα, η Δέσποινα Γλέζου όμως, μετά από λίγο, συνέχισε τις… αποκαλύψεις]
  • Το κομμάτι είχε σταλεί σε πρώτη φάση έξω. Το ήξεραν στο εξωτερικό ότι θα είναι αυτό. H Αγγλία το θεωρούσε φαβορί και ότι θα ήμασταν εμείς στη θέση των ΑΒΒΑ. Θα λέγαμε με την Chris το μισό στα ελληνικά και το μισό στα αγγλικά.
  • Είχατε γυρίσει και video-clip;
  • -Δεν προλάβαμε, είχε φύγει μόνο το audio. Είχαν στείλει όλες οι χώρες και ήμασταν το φαβορί. Οι Άγγλοι μας περιμένανε. Είχανε μάλιστα ακούσει και το δίσκο των Νοστράδαμος και είχανε προτείνει στον Στέλιο Φωτιάδη να γίνει διασκευή στα αγγλικά το Θέλω να σας τραγουδήσω. Κάνανε μια φυλακή στην ίδια την Ελλάδα κι έστειλαν εκείνο το γελοίο τραγούδι και ρεζιλέψανε τη Μαρινέλλα και την Ελλάδα και έδειξαν ποιο ήταν το πνευματικό επίπεδο της δικτατορίας. Δεν αφήνουν ποτέ την Ελλάδα να προχωρήσει. Πρέπει να πας έξω για να προχωρήσεις…

νοστράδαμος

  • Υ. Γ. (Άλλες διασυνδέσεις με τη Γιουροβίζιον). Η σύζυγος του Στέλιου Φωτιάδη, η πασίγνωστη Γλυκερία, ήταν υποψήφια το 1980, με το τραγούδι «Έτσι απλά σ’ αγαπώ», το οποίο είχε υποβληθεί με τη φωνή της Τζοβάνας Φραγκούλη, για να γίνει επιτυχία τελικά με την Ελπίδα (GRE 79, CYP 86).
  • Η Ρένα Παγκράτη επίσης συνδέθηκε με το διαγωνισμό, χάρη στο δίσκο «Γιουροβίζιον ’76» με διασκευές τραγουδιών της ίδιας χρονιάς, μαζί με τους Τάκη Αντωνιάδη, Μπέσσυ Αργυράκη και Ρόμπερτ Ουίλλιαμς.
  • Και μια καρμική λεπτομέρεια: το βραβείο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1972 έδωσε στους Νοστράδαμος η… Μαρινέλλα!
  • Να σας πούμε κι ένα ακόμα παρασκήνιο, ενδεικτικό του ανελεύθερου κλίματος τρομοκρατίας που επικρατούσε τότε: η ελληνική επιτροπή της ΕΡΤ διέθετε 10 βαθμούς (από 1 κάθε μέλος της). Από αυτούς οι πέντε πήγαν στη Βελγική συμμετοχή, “Fleur de liberté”, το οποίο η Μακώ Γεωργιάδου, η τότε τηλεσχολιάστρια, μετέφρασε ως: “Λουλούδι της Λευτεριάς”! Την επόμενη ημέρα η Χούντα του Ιωαννίδη κάλεσε σε απολογία την επιτροπή, αλλά δεν κατάφερε να στοιχειοθετήσει κατηγορητήριο και την άφησε ελεύθερη.

 

Γλέζου 1Γλέζου 2Γλέζου 3

https://www.youtube.com/watch?v=Vu-OrNihDj8

2 σκέψεις για το “Παρασκήνια 1974: Συνέντευξη με τη Δέσποινα Γλέζου

  1. Κάτι δε με πείθει σ΄όλο αυτό (όσο τραυματική κι αν ήταν η εμπειρία, είναι δυνατό να μη θυμάται καθόλου το “μεγάλο” φαβορί;)

    1. Κι εμένα μου έχει προκαλέσει εντύπωση αυτό, σαν να θέλει να αποκρύψει κάτι. Από την άλλη, αν όλη αυτή η ιστορία είναι ψεύτικη, κάποιος θα την είχε διαψεύσει, διότι την είπε πρώτα δημόσια στην τηλεόραση και μετά την προσεγγίσαμε εμείς. Πάντως ο Στέλιος Φωτιάδης δεν (κατα)δέχτηκε να μας μιλήσει

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.