Κύπρος 1992: η σέξι Ευρυδίκη, οι αντιδράσεις και το μικρόφωνο σε ταλάντωση

Η Ευρυδίκη και ο Γιώργος Θεοφάνους

H Ευρυδίκη Θεοκλέους (CYP 92, 94, 07) ξεκίνησε τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές εμφανίσεις στα επτά της χρόνια. Στο Berklee της Βοστώνης σπούδασε φωνητική αρμονία και ενορχήστρωση, καθώς και χορό, έκφραση, σκηνική παρουσία και κινησιολογία στο Παρίσι, στο περίφημο Studio des variétés. Από τότε ξεκίνησε μια καριέρα, η οποία συνεχίζεται μέχρι σήμερα με επιτυχία.

Υπάρχει μια ανεπιβεβαίωτη φήμη ότι παλιότερα – στις κλειστές επιλογές – μετείχε ως Εύη και ο Γιώργος Θεοφάνους ως Γιώργης! Ο τελευταίος, πάντως, ξεκίνησε ένα σερί τεσσάρων συνεχόμενων εμφανίσεων ως μαέστρος, παραδέχτηκε δε ότι οι προηγούμενες απόπειρές του ήταν κάπως ερασιτεχνικές. Συνολικά διηύθυνε πέντε συμμετοχές στον διαγωνισμό (CYP 92, 93, 94, 95, 02), εκ των οποίων στις τρεις (CYP 92, 94, 02) ήταν επίσης συνθέτης και στιχουργός. Από το 1990 ζει και εργάζεται στην Ελλάδα, όπου έχει συνεργαστεί με τα μεγαλύτερα ονόματα του καλλιτεχνικού στερεώματος.

Ο εθνικός τελικός και οι αντιδράσεις

Στη συγκεκριμένη επιλογή (13 Μαρτίου), με πολύ καλές συμμετοχές, στο Συνεδριακό Κέντρο και με παρουσιάστρια την Ειρήνη Χαραλαμπίδου, ψήφισαν πάλι 24 άτομα ως κριτική επιτροπή τις 8 συμμετοχές που προκρίθηκαν (από 65 συνολικά). Καινοτομία αποτέλεσε η φανερή ψήφος, η οποία ναι μεν ήταν πιο δημοκρατική, οδηγούσε όμως και σε παρεξηγήσεις μεταξύ γνωστών, συνεργατών και φίλων (η μουσική βιομηχανία του νησιού είναι πεπερασμένη). Έγιναν από κάποιους γνωστούς-άγνωστους ενστάσεις για το τραγούδι της, ο Τύπος όμως την στήριξε αμέριστα, έχοντας επιπλέον μεγάλες προσδοκίες, θεωρώντας ότι δικαίως είχε κερδίσει, αναγνωρίζοντας και το ότι προσπαθούσε για χρόνια. Είναι οπωσδήποτε μία από τις καλύτερες επιλογές της Κύπρου σε επίπεδο τραγουδιών.

 

1 Niotho na me kitas

(Νιώθω να με κοιτάς)

I feel that you’re looking at me Argyro Kaparou & Vasilis Hadjiloukas

(Αργυρώ Καπαρού και Βασίλης Χατζηλούκας)

53 8ο
Βασίλης Χατζηλούκας/ Βασίλης Χατζηλούκας
2 San

(Σαν)

Like Andri Kyriazi

(Άντρη Κυριαζή)

151 2ο
Σταύρος Σιδεράς/Σταύρος Σιδεράς

[Δώρος Γεωργιάδης]

3 Si ifesi, La diesi

(Σι ύφεση, λα δίεση)

B Flat, A Sharp Alexis

(Αλέξης)

85 5ο
Βάσος Βασιλείου/ Μιχάλης Χατζημιχαήλ

[Βάσος Βασιλείου]

4 Neos kosmos

(Νέος Κόσμος)

New world Maria Charalambous

(Μαρία Χαραλάμπους)

123 4ο
Μιχάλης Παπύρου/Μιχάλης Παπύρου
5 Anatoli

(Ανατολή)

Sunrise Andri Kyriazi

(Άντρη Κυριαζή)

85 5ο
‘Αντρη Κυριαζή/Αντρη Κυριαζή

[Δώρος Γεωργιάδης]

6 San mia skia

(Σαν μια σκιά)

Like a shadow Katerina Chartosia Logotheti

(Κατερίνα Χαρτόσια Λογοθέτη)

151 2ο
Ανδρέας Γιωργαλλής/Ροδούλα Παπαλαμπριανού [Ανδρέας Γιωργαλλής]
7 Se thimame

(Σε θυμάμαι)

I remember you Andrea Aravi

(Άντρεα Αραβή)

60 7ο
Μάριος Οικονομίδης/Μάριος Οικονομίδης

[Jean-Paul Sacy]

8 Teriazoume

(Ταιριάζουμε)

We are alike Evridiki

(Ευρυδίκη)

228 1ο
Γιώργος Θεοφάνους/Γιώργος Θεοφάνους

[Γιώργος Θεοφάνους]

 

Η σκηνική παρουσία

Στα φωνητικά της ο Χάρης Χαλκίτης, πατέρας της Βικτώριας Χαλκίτη (φωνητικά GRE 93, 94, 08, 12, 18, BLR 05) και η Joanna Barrington (4η στην επιλογή GRE 87, μαζί με την Έφη Σαρρή και την Ίριδα), ενώ είχε συνοδεία από ένα τρίο εγχόρδων-όλοι στα μαύρα. Στα Poll έξω από τον χώρο του διαγωνισμού ήρθε 3η η Ελλάδα και 6η η Κύπρος (ψήφισαν πάνω από 1. 000 άτομα). Είχε τότε ως χορηγό την Τράπεζα Κύπρου, αφού μόνο το φόρεμά της, σε “κόκκινο της φωτιάς”, με μακριά γάντια, έκανε 400.000, προκάλεσε όμως αίσθηση: «The sexy kitten from Cyprus», ήταν το σχόλιο δια στόματος Terry Wogan. Το όνομα του δεύτερου δημιουργού, Λεωνίδα Μαλένη, φιγουράρει σε γνωστό διαδικτυακό ιστότοπο και όχι στα επίσημα βιβλία και προγράμματα του διαγωνισμού.

Η “σύρραξη” των φαν κλαμπ

Κάποιοι Κύπριοι, πάντως, (όνομα και μη χωριό) εκνευρίστηκαν ιδιαίτερα με τη θέση της Ελλάδας και κυρίως για το 8άρι που έλαβε από την Τουρκία. Τα φαν κλαμπ είχαν διχαστεί, με το ένα να υποστηρίζει την Κλεοπάτρα και το άλλο την Ευρυδίκη, ένα σκηνικό πόλωσης που ευτυχώς δεν επαναλήφθηκε ποτέ και δεν τιμά τους φαν, οι οποίοι πρέπει να στηρίζουν αμέριστα Ελλάδα και Κύπρο.

H λαχτάρα με το μικρόφωνο κι άλλες λεπτομέρειες

Ευτυχώς για την Ευρυδίκη, το stand δεν έπεσε, όταν το χτύπησε από το άγχος της και έκανε ελεύθερη ταλάντωση. Στα μείον καταλογίζεται το διπλό ψεύτικο τέλος, το οποίο παραπλάνησε μερίδα του κοινού που άρχισε να χειροκροτεί, πριν τελειώσει το τραγούδι, αλλά και η άμεση αναφορά στην ερωτική πράξη, έστω και με ποιητικό τρόπο (μάλλον ζήλεψε λίγο την «Άνοιξη» της Σοφίας Βόσσου). Αλησμόνητο έμεινε το λάγνο βλέμμα της στο τέλος. Η αγγλική βερσιόν φέρει τον τίτλο: In love I trust, ενώ η γαλλική (σε στίχους Γαλαντή Λουκάκη) ήταν το Le feu cest nous.

Το video-clip

Υψηλής αισθητικής το state-of-the-art video, σε σκηνοθεσία Ανδρέα Κωνσταντινίδη, παρόλο που είχε γίνει ανέκδοτο ως «άρον τον κράβατόν σου και περιπάτει»! Τι δείχνει; Την Ευρυδίκη, πρώτα οκλαδόν στο πάτωμα και μετά πάνω στο (περιπλανώμενο, όπως αποδείχτηκε) κρεβάτι, σε διαφορετικούς χώρους (μέσα σε Μεσαιωνικό πύργο, σε παραλία, σε λιβάδι, σε μια αμμώδη έκταση, σε ένα βουνό) να χορεύει λάγνα και τον -αδιάφορο- Γιώργο Θεοφάνους, αντί να την κοιτάζει, να παίζει μια βιολοντσέλο, μια βιολί, μια πάλι τσέλο. Στο τέλος το κρεβάτι καίγεται, ο Θεοφάνους εξαφανίζεται και η Ευρυδίκη ξαναβρίσκεται μόνη στο πάτωμα. Ο τίτλος θυμίζει το «Μοιάζουμε» (GRE 85). Από στιχουργικής απόψεως όμως είναι εντελώς διαφορετικά, καθώς αναφέρεται έντονα στην ερωτική πράξη (όπως και η «Άνοιξη»-GRE 91), κάτι ιδιαίτερα τολμηρό για την εποχή.

Μερικές δηλώσεις

Όπως δήλωσε η ίδια στον Λουκά Χάματσο, στα πλαίσια της σειράς εκπομπών «Eurovision Flashback» είχε πάρα πολύ άγχος για το πώς θα πήγαινε το τραγούδι και πως θα στηθεί στη σκηνή. Ειχε μετάσχει σε εθνικούς τελικούς, αλλά συνήθως ερχόταν 2η. Τα πάντα ήταν στην εντέλεια από τους Σουηδούς μέχρι την πιο μικρή λεπτομέρεια, ακόμα και το πότε έφευγαν τα λεωφοριάκια (αν αργούσες ένα λεπτό, το έχανες). Τη διαφορά στη σκηνή για την Κύπρο έκαναν τα τρία έγχορδα. Η καρδιά της χτυπούσε τόσο δυνατά που νόμιζε ότι θα σπάσει. Ήταν πολύ έντονα αυτά τα τρία λεπτά, σαν να περνά όλη της η ζωή μπροστά από τα μάτια της. Οι φαν αγαπούν πολύ το τραγούδι. Μίλησε, επίσης, με τα καλύτερα λόγια για την Κλεοπάτρα και σχολίασε όλες τις συμμετοχές. Ήθελε για νικήτρια την Ιταλίδα Mia Martini, ένα τραγούδι που το κατατάσσει στα τρία καλύτερα όλων των εποχών.

Οι στίχοι

Σου δίνω τα χείλη μου, και μέσα στην ύλη μου
Με κάθε κύτταρο μου σε τυλίγω
Μέσα μου χάνεσαι, παίζεις και πιάνεσαι
Κι’ εγώ κάτω από το δέρμα μου σε κρύβω
Ταιριάζουμε, θέλεις κι εσύ όπως κι εγώ
Μια νύκτα δίχως αύριο
Μοιάζουμε, σαν δυο κομμάτια ουρανό
Που σμίγουν γίνονται νερό
Κι’ εξαφανίζονται
Ταιριάζουμε, ταιριάζουμε
Σημάδια σπαρμένα, κορμιά δίχως φρένα
Κι εγώ να ζητιανεύω τ’ άγγιγμά σου
Σε τέλειο σχέδιο, τρελό ναρκοπέδιο
Να γίνομαι μια έκρηξη μπροστά σου
Ταιριάζουμε, θέλεις κι εσύ όπως κι εγώ
Μια νύκτα δίχως αύριο
Μοιάζουμε, σαν δυο κομμάτια ουρανό
Που σμίγουν γίνονται νερό
Κι’ εξαφανίζονται
Ταιριάζουμε, ταιριάζουμε
https://www.youtube.com/watch?v=IJVq8YXvj0o
https://www.youtube.com/watch?v=DdFHIJUt2wU
https://www.youtube.com/watch?v=SlkAahC7TxA

2 Σχόλια

  • Chris Koul

    Πόσο μου αρέσουν αυτά σας τα κυπριακά αφιερώματα…

    Έχω κι εδώ να προσθέσω μερικά πράγματα.

    Πρώτον,
    Το “διπλό ψεύτικο τέλος” ήταν ένα τρικ που σκέφτηκε ο Θεοφάνους για να εντυπωσιάσει και καλά, και όχι για να παραπλανήσει. Είχα δει συνέντευξη του συνθέτη τότε στην τηλεόραση που έλεγε ότι ήταν ένα πείραμα. Να γίνει δηλαδή η παύση, ο κόσμος να νομίζει ότι το τραγούδι ολοκληρώθηκε και να αρχίσει να χειροκροτεί, ενώ ξαναρχίζει το μουσικό θέμα αμέσως υπό τύπον encore-encore! Ένα είδος “κι’ άλλο, κι’ άλλο” δηλαδή, που θα αναδείκνυε περαιτέρω το τραγούδι. Δυστυχώς δεν λειτούργησε το κόλπο γιατί ο κόσμος ήταν ήδη υποψιασμένος. Ψιλοχειροκρότησαν στην παύση, αλλά δεν έγινε ο χαμός στο στάδιο που θα δικαιολογούσε μία “επανάληψη”.

    Δεύτερον,
    Το βίντεο κλιπ με το κρεβάτι δεν τους άρεσε ούτε τους ίδιους. Τους επιβλήθηκε το κόνσεπτ από το ΡΙΚ. Μάλιστα, όταν πήγαν στο Μάλμε αρνήθηκαν να το προβάλουν στο πρες κόνφερενς και πήραν ένα άλλο βίντεο κλιπ της Ευρυδίκης από την ίδια εποχή, το “Φύγε” (που είχε γυριστεί κάτω από μία γέφυρα, στον παλιο σιδηροδρομικό σταθμό της Κύπρου) και έβαλαν από πάνω το “ταιριάζουμε” να παίζει. Δεν υπήρχε κανένας συγχρονισμός εικόνας και ήχου εννοείται, αλλά το προτιμούσαν έτσι, παρά εκείνο το αστείο θέαμα με το κρεβάτι, που στην Κύπρο είχε καταντήσει το ανέκδοτο της εποχής.

    Τρίτον,
    Αν και ευρέως γνωστό, το παραθέτω κι εδώ. Η Ευρυδίκη εμφανίστηκε χωρίς κοσμήματα γιατί της τα είχαν κλέψει από το ξενοδοχείο μερικές μέρες πριν. Θα φορούσε χρυσά σκουλαρίκια και περιδέραιο. Κατά μία έννοια, ευτυχώς που της τα έκλεψαν!

    Είναι αλήθεια ότι ως Κύπρος δεν χωνέψαμε ποτέ την 5η θέση της Κλεοπάτρας. Δεν την περιμέναμε με τίποτα. Τότε δεν ήμασταν σε θέση να εκτιμήσουμε πόσο προχωρημένο ήταν εκείνο το τραγούδι. Πολύ κακώς βέβαια.

    • Dimitrios Mantzilas Dimitrios Mantzilas

      Εντάξει, δεν έχω λόγια! Σε ευχαριστώ πολύ για τα παραλειπόμενα, τα οποία μόνο ένας Κύπριος μπορεί να γνωρίζει τόσο καλά. Όσο για το περιστατικό με τα κοσμήματα, το είχα ξεχάσει εντελώς…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.