Παρασκήνια 2012: η Ελευθερία Ελευθερίου “ξυπόλητη στ’ αγκάθια”…

Τα προεόρτια. Ονοματολογία, Μέρος Α’

Μετά από μια μακρά περίοδο σιωπής και αγωνίας κατά πόσον η Ελλάδα θα καταφέρει να μετάσχει στη Γιουροβίζιον εξαιτίας της οικονομική κρίσης, στα τέλη Νοεμβρίου 2011 διέρρευσαν οι πρώτες πληροφορίες, ότι η – υπό διάλυση (κατόπιν της απόφασης του Υπουργού Τύπου Ηλία Μόσιαλου να καταργήσει το πρώτο κρατικό κανάλι και την “Ραδιοτηλεόραση”) ΕΡΤ – απευθύνθηκε στις δισκογραφικές εταιρείες. Ο προϋπολογισμός, γύρω στις 300.000 Ευρώ (100.000 το πάγιο τέλος προς την EBU και τα υπόλοιπα για τα έξοδα της συμμετοχής) απαιτούσε γενναία συνεισφορά από τις δισκογραφικές εταιρείες. Ο Μάκης Πουνέντης και η Heaven πρότειναν ένα δυναμικό κομμάτι με τύμπανα και ερμηνευτή τον Νίκο Κουρκούλη (μήπως είναι το «Δεν ξέρεις τι θέλεις» που κυκλοφόρησε το 2013;). Η δισκογραφική είχε ως δεύτερη εναλλακτική τον Nicko (Νίκο Γκάνο), παρά τις αντιρρήσεις του Μάκη Πουνέντη που δεν τον θεωρούσε ακόμα έτοιμο, οι συζητήσεις όμως έτσι κι αλλιώς ναυάγησαν, όπως και με την MINOS-EMI, η οποία αποσύρθηκε εξαρχής. Παρέμεινε η Universal και – με ενδοιασμούς – η Sony, για να φύγει τελικά και εκείνη.

Ονοματολογία, Μέρος Β’

            Το μόνο που είχε προηγηθεί όλο αυτό τον καιρό ήταν αφενός μια δήλωση του Τζώνυ Καλημέρη, ο οποίος εξέφρασε την επιθυμία του να ασχοληθεί και πάλι με τον διαγωνισμό, προτείνοντας για άλλη μια φορά τον Σάκη Ρουβά, αφετέρου η υπερπροβολή της ενδεχόμενης υποψηφιότητας της Ελένης Φουρέιρα (στα πολύ «πάνω» της τότε), από συγκεκριμένο ιδιωτικό κανάλι, αν και η ίδια δήλωσε πως δεν την ενδιέφερε η Γιουροβίζιον, τουλάχιστον όχι άμεσα (εξάλλου, επιθυμούσε ανάθεση και όχι να περάσει από εθνικό τελικό). Ένα άλλο όνομα που κυκλοφορούσε ήταν αυτό της Κρυσταλλίας (Κρυσταλλία Ρήγα-GRE NF 2014), αλλά και του συγκροτήματος Vegas, ενώ κατά καιρούς δεν έλειψαν οι απαραίτητες ερωτήσεις σε σταρ, στάρλετ και σταρλετίδια, αν θα ήθελαν να εκπροσωπήσουν την Ελλάδα. Στη σφαίρα της φαντασίας ανήκει και η υποψηφιότητα της Έλενας Παπαρίζου

Δηλώσεις καλλιτεχνών. Τι έκανε έξαλλο τον Σταύρο Ζαλμά;

Άλλες δηλώσεις ήρθαν από την Άννα Βίσση, ότι υπέφερε εξαιτίας της Γιουροβίζιον και από τον Διονύση Σχοινά, ότι θεωρεί τον εαυτό του μεγάλο σε ηλικία για κάτι τέτοιο. Έτερη γιουροϋποψήφια, η Χρύσπα, δεν απέκλεισε να ξαναπροσπαθήσει, ενώ δήλωσε ότι η Γιουροβίζιον ήταν μια εμπειρία που την ταρακούνησε και την ξύπνησε. Έξαλλος ο Σταύρος Ζαλμάς δήλωσε: «Αυτόν τον καιρό είμαστε σε κρίση, σε πόλεμο. Δεν μπορούμε να λέμε ότι λείπουν λεφτά  από την Παιδεία, την Υγεία, κ.ά. και να δίνουμε λεφτά να κάνουμε Eurovision» και πρόσθεσε: «Προάγει τον πολιτισμό; Αν ναι, σηκώνω τα χέρια μου ψηλά. Αλλά κατά τη γνώμη μου δεν τον προάγει. Είναι ένα πανηγυράκι, που σε καιρό ανεμελιάς θα κάτσουμε στον καναπέ να γελάσουμε. Δεν είναι για καιρό «πολέμου». Αει στο διάολο επιτέλους!». Η Δέσποινα Βανδή: «Αν το έκανα θα έπρεπε να είχε γίνει πολλά χρόνια πριν. Δεν χρειάστηκε, καθότι η Έλενα μάς έφερε την πρωτιά και διέπρεψε το κορίτσι μας. Αισθάνομαι ότι η Eurovision είναι ένα κομμάτι το οποίο δεν με αφορά. Έχει κλείσει εντελώς για μένα». Ο Γιώργος Σαμπάνης, αντίθετα με όσα είχαν διαρρεύσει ότι ήθελε διακαώς να εκπροσωπήσει την Ελλάδα, δήλωσε: «Δεν μου έχει γίνει ποτέ πρόταση. Δεν είναι κάτι που με αφορά μουσικά. Δεν μου άρεσε ο θεσμός, αλλά κάποια τραγούδια που παρουσιάστηκαν εκεί. Δεν είμαι υπεράνω απλά δεν είναι κάτι που μου αρέσει». Όταν ρωτήθηκε αν θα έγραφε τραγούδι για κάποιο φίλο του, για να πάει εκείνος στην Eurovision, είπε: «Όταν μου ζητούν φίλοι μου πράγματα, συνήθως ανταποκρίνομαι».

Η επίσημη ανακοίνωση

Παρόλο που όλοι είχαν ξεγράψει το θέμα Γιουροβίζιον για το 2012 και διάφορες χώρες ανακοίνωναν τους εκπροσώπους της (έχοντας προηγηθεί οι «απαραίτητες» υποψηφιότητες του Μιχάλη Χατζηγιάννη για την Κύπρο και του Ταρκάν για την Τουρκία, που ακούγονται κάθε χρόνο, έτσι… για το καλό!-), ευτυχώς πρυτάνευσε η λογική (τα έσοδα δεν είναι λίγα, ενώ και η προβολή της χώρας στο εξωτερικό είναι έντονη). Η επίσημη ανακοίνωση ήρθε (3/12) δια στόματος της αναπληρώτριας δημοσίων σχέσεων της ΕΡΤ, Αρετής Καλεσάκη, σε συνέντευξή της στην εφημερίδα «Eλεύθερος Τύπος»: «Στόχος μας είναι να συμμετάσχουμε με το ελάχιστο δυνατό κόστος, σεβόμενοι την επιθυμία των ανθρώπων που θέλουν την Eurovision».

Έλληνες σε προκριματικούς. Ποιοι αυτοπροτάθηκαν.

Αξίζει, πάντως να σημειωθεί και η προσπάθεια αρκετών Ελλήνων άσημων συνθετών σε διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες (Μάλτα, Σουηδία), αλλά και η υποψηφιότητα της Θεσσαλονικιάς, κατοίκου Αγγλίας, Ακριβής Νοικοκυρίδου (με το ψευδώνυμο Vivian Lady) στα προκριματικά της Ελβετίας, με το τραγούδι «Celebrate» (δεν πέρασε στα 14 του τελικού).  Πρόταση και μάλιστα από την ισπανική τηλεόραση δέχθηκε ο Γιώργης Χριστοδούλου. Αυτοπροτάθηκαν (για την Ελλάδα) ο Θεοχάρης Ιωαννίδης, αλλά μόνο στα πλαίσια μας εθνικής προσπάθειας και ο Παναγιώτης Πετράκης που ανέφερε ότι θα ήθελε στο μέλλον να το δοκιμάσει-θα είχε πλάκα.

Ονοματολογία, Μέρος Γ’

Στις 5/12 διέρρευσε ότι και η Warner Music επιθυμούσε να συμμετάσχει στον τελικό, πρότεινε δε τους Vegas (Μελίνα Μακρή, Zeraw & DJ Airth), το όνομα των οποίων είχε ήδη ακουστεί από πριν, αλλά και τον Δήμο Αναστασιάδη. Λίγες μέρες μετά, και ενώ το όνομα της Τάμτα(ς) προωθείτο πάρα πολύ έντονα, και η Σοφία Βόσσου δήλωνε ότι θα ξαναπήγαινε ως συνθέτης και χορωδός, στις 13/12, ακούστηκε ότι μόνο μία δισκογραφική από τις τέσσερεις στις οποίες είχε αποταθεί η ΕΡΤ δέχθηκε να μοιραστεί τα έξοδα του ελληνικού τελικού. Λίγες μέρες μετά, νέα πιθανά ονόματα που ακούστηκαν ήταν η Μαλού κι ο Παναγιώτης Τσακαλάκος από το Greek Idol, αλλά και ο Κώστας Μαρτάκης, ενώ δεν γινόταν πλέον συζήτηση για τους παρακάτω: Τάμτα, Κατερίνα Στικούδη, Ilia Darlin (με ένα γιούροποπ trash τύπου ‘80’ς), Ελένη Φουρέιρα και Vegas, καλλιτέχνες, των οποίων τα ονόματα είχαν πιθανόν «πέσει στο τραπέζι». Σύμφωνα με το Star Channel, συζητήθηκαν ακόμα οι Μέλισσες, ο Μιχάλης Χατζηγιάννης, η Δέσποινα Ολυμπίου, οι Goin’Through, ο Γιώργος Σαμπάνης, ο Δήμος Αναστασιάδης, ο Ηλίας Βρεττός, ο Κωνσταντίνος Αργυρός και οι Professional Sinnerz. Στα τέλη Ιανουαρίου υποτίθεται πως τα τρία ονόματα που ακούγονταν περισσότερο ήταν οι Μέλισσες, οι Onirama και ο Γιώργος Τσαλίκης, ως τάχα επικρατέστερος. Φυσικά, όλα αυτά ήταν παραπληροφόρηση, απλά και μόνο για να γίνεται ντόρος.

Το επίσημο δελτίο Τύπου για τη συμμετοχή της Ελλάδας.

Κάποια στιγμή (9/1) ακούστηκε ότι αναλαμβάνει την παρουσίαση η Μάριον Μιχελιδάκη.  Τελικά, παρέμεινε η Μαρία Κοζάκου. Στις 30/1 η ΕΡΤ έβγαλε το επίσημο δελτίο Τύπου, όπου γίνεται μια αναφορά στην κρίση, δίδεται έμφαση στο γεγονός ότι η μόνη δισκογραφική που δέχθηκε να καλύψει τα έξοδα ήταν η Universal και ανακοινώθηκε η εκπομπή «Eurovision Song Contest: από το Ντίσελντορφ στο Μπακού» στις 5/2 στις 20.00, σε σχολιασμό Μαρίας Κοζάκου. Την ίδια μέρα με το δελτίο Τύπου, το site oikotimes ανακοίνωσε ως μέρα διεξαγωγής του τελικού την 5η Μαρτίου, αλλά και λίστα που είχε υποτίθεται διαρρεύσει, με πέντε υποψηφίους: Παναγιώτη Τσακαλάκο, Μαλού Κυριακοπούλου, Χρήστο Π., Velvet Fire και Ελευθερία Ελευθερίου, σχολίασε δε με καυστικό τρόπο το site escdaily που επέμενε ότι επρόκειτο να γίνει ανάθεση στους Μέλισσες. Off the record, η Universal άφηνε να εννοηθεί ότι κανένα από αυτά τα ονόματα δεν ίσχυε και ότι τα τραγούδια θα ακούγονταν πρώτα σε μορφή demo, χωρίς να ανακοινωθούν οι καλλιτέχνες· αυτό θα γινόταν μία εβδομάδα πριν από τον εθνικό τελικό, για τον οποίο σκέφτονταν να πραγματοποιηθεί σε μορφή ανοιχτής συναυλίας σε κάποιο Mall. Ξαφνικά στις 15/2 το απόγευμα το blogspot TVNea ισχυρίστηκε πως από στιγμή σε στιγμή ανακοινώνονταν οι υποψήφιοι (βάσει πληροφορίας από τον Τάσο Ξιμάρη της Universal), προσθέτοντας στα ονόματα που είχαν ήδη ακουστεί και αυτό του Κωνσταντίνου Φραντζή από το Greek Idol. Η πληροφορία αποδείχθηκε ακόμα μία «ράδιο αρβύλα». Η ίδια η δισκογραφική σε συνέντευξη δήλωσε πως δεν θέλει να «είμαστε η μιζέρια της Γιουροβίζιον». Το Εurogossip TV ισχυρίστηκε πως οι τέσσερεις υποψήφιοι θα είναι η Ελευθερία Ελευθερίου (από το Χ-Factor 2), οι Velvet Fire, οι Dora & Claydee Luppa και οι Playmokills. Οι Μέλισσες από την πλευρά τους δήλωσαν πως δεν τους έγινε πρόταση, διότι η δισκογραφική θέλει εντελώς νέα ονόματα και πρόσθεσαν χαριτολογώντας: «Η Universal, φοβάται πως αν πάμε εμείς θα κερδίσουμε σίγουρα και ότι την επόμενη φορά τα έξοδα θα είναι δυσβάσταχτα!».

Το επίσημο δελτίο Τύπου για τον εθνικό τελικό

Στις 24/2 βγήκε το επίσημο δελτίο Τύπου αναφορικά με τον χώρο και χρόνο διεξαγωγής της επιλογής: τέσσερα τραγούδια, στις 12/3 στο River West Mall του Κηφισού, στις 21.00 (που έγινε τελικά 22.00). Η πρώτη ακρόαση έγινε την Τρίτη, 27/2 στις 11.00 μέσω Internet, Facebook και Twitter, κάτι που γινόταν για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Πράγματι, μετά από μια μικρή αναμονή, στις 11.05 ανακοίνωσε η ΕΡΤ ότι τα τραγούδια βρίσκονται στη διάθεση του κοινού, ωστόσο τα προβλήματα ήταν πάρα πολλά και το σύστημα κολλούσε διαρκώς, ειδικά στο τρίτο τραγούδι που 2 ώρες μετά ακόμα δεν είχε ανέβει στο Youtube (η σειρά εμφάνισής τους ήταν: Ahrodisiac, Baby Im Yours, Killer Bee, No Parking-μετά από κλήρωση η σειρά αυτή άλλαξε στον εθνικό τελικό). Το ενδιαφέρον ήταν μεγάλο, καθώς πολύς κόσμος περίμενε εναγωνίως και σχολίαζε τα τεχνικά προβλήματα που παρουσιάστηκαν, την αναγκαιότητα ή όχι μιας γιουροσυμμετοχής, την αξία, αλλά και το ύφος των συγκεκριμένων τραγουδιών, από τα οποία ξεχώρισαν τα δύο πρώτα.

Τα πρώτα κουτσομπολιά

Γρήγορα μαθεύτηκε από τα ιδιωτικά κανάλια, αλλά και διαδικτυακά σχόλια πως η Dora (Δώρα Κατσικογιάννη) ήταν πρώην σύντροφος του Θοδωρή Μισόκαλου, ετεροθαλούς αδελφού της Ελένης Μενεγάκη, βαφτιστήρα του Θοδωρή Δρακάκη, απορριφθείσα στο X-Factor 1, αλλά και δύο φορές υποψήφια για τη Junior Eurovision (το 2006-4η και το 2007-2η) και πως το τραγούδι των Cassiopeia, οι οποίες βαφτίστηκαν έτσι από τον ομώνυμο αστερισμό χάρη στον Κώστα Καλημέρη και δημιουργήθηκαν μόλις λίγο καιρό πριν, είχε υποβληθεί μέσω της SONY στην Κύπρο, με τίτλο «Poison Ivy» (κάνοντας ένα λογοπαίγνιο με το όνομα της Ήβης Αδάμου, στην οποία είχε γίνει ανάθεση) αλλά απορρίφθηκε από το ΡΙΚ. Μία από αυτές, η Μαρία Δελόγκα, ακούστηκε πως θα παντρευτεί τον… Πάρι Κασιδόκωστα. Δεν πέρασαν απαρατήρητες οι ομοιότητες του Baby Im yours με το Die for you, ούτε της εισαγωγής του Aphrodisiac με το ομώνυμο τραγούδι των Bow Wow Wow. Το styling της Ελευθερίας Ελευθερίου ανέλαβε η Αλεξάνδρα Κατσαϊτη, των Velvet Fire ο Κωνσταντίνος και της DoraMi-Ro. Στις 5/3 αποκαλύφθηκαν και επισήμως τα ονόματα καλλιτεχνών και συντελεστών, μαζί με τα video-clips που συνόδευαν τα τραγούδια και που παίζονταν την πρώτη μέρα στην ΕΤ1 (στις 19.00, 20.00, 21.00 και 23.00) και από την επόμενη μέρα εμβόλιμα στις εκπομπές της κρατικής τηλεόρασης και τον διαδικτυακό της τόπο.

Παραλειπόμενα

 Όπως μας εκμυστηρεύτηκε η ίδια η Ελευθερία Ελευθερίου ένα βράδυ στη Βιέννη, δέχθηκε τότε ένα τηλεφώνημα και της είπαν: «ξεκίνα γυμναστήριο και διατροφή, πας Γιουροβίζιον». Της πρότειναν μόνο το εν λόγω τραγούδι. Υπήρχε αρχικά μια σκέψη από τον Σουηδό παραγωγό της να της δοθεί το Euphoria (!!!), αλλά το παραχώρησε στη Loreen and the rest is history. Στο Μπακού, όπου γευμάτισε μαζί με Έλληνες φαν (η καημένη έφαγε μόνο μια σαλάτα του Καίσαρα), μας αφηγήθηκε ότι ένα μεσημέρι πήγαν σε ένα εμπορικό κέντρο με τη μητέρα της και διάφοροι περίεργοι τις είχαν περικυκλώσει. Δεν έπαθαν κάτι, αλλά τρόμαξαν αρκετά.

Ο εθνικός τελικός

Σε μια εκδήλωση της ΕΡΤ με θέμα τον απολογισμό δράσεων για το 2011, ο Λάμπης Ταγματάρχης δήλωσε πως τα έσοδα από την τηλεψηφοφορία (που υπολογίζονταν γύρω στις 30.000 Ευρώ) θα δοθούν στο Χαμόγελο του Παιδιού, τα Παιδικά Χωριά SOS και την Κιβωτό του Κόσμου. Την ίδια μέρα της επιλογής το STAR έπαιξε ένα βιντεάκι με δήθεν μαχαιρώματα μεταξύ των υποψηφίων, οι οποίοι φάνηκαν ιδιαίτερα ευδιάθετοι, παρά το άγχος τους. Η επιλογή ξεκίνησε με το μπαλέτο να χορεύει διάφορες ξένες επιτυχίες. Αμέσως μετά εμφανίζονται οι παρουσιαστές Μαρία Κοζάκου και Γιώργος Φραντζεσκάκης (GRE NF 2002, ως μέλος των Motive) κατεβαίνοντας μια κυλιόμενη σκάλα, κρατώντας ένα μπλε ντοσιέ, με τις κάμερες να φαίνονται στο πλάνο. Παίχτηκε το βίντεο της περσινής συμμετοχής και ο ίδιος ο Λούκας Γιώρκας παραχώρησε ζωντανά μια μίνι-συνέντευξη, πριν εμφανιστούν οι πρώτοι καλεσμένοι (από τη Universal), ο Χρήστος Π. στο «Κι όλο μου λείπεις» και ο Γιώργος Σαμπάνης στο «Μεταξύ μας». Χαιρετίσματα από video έστειλαν η Ιταλίδα Nina Zilli, η Ουκρανή Gaetana και ο Želiko Joksimović (σε άπταιστα ελληνικά). Η πενταμελής επιτροπή, στην οποία ο παρουσιαστής ευχήθηκε «Καλό βόλι!!!» αποτελείτο από τους: Μιχάλη Τσαουσόπουλο (διευθυντής Λάμψη FM, Athens Radio Deee Jay & Rock FM), Φωτεινή Γιαννουλάτου (διευθύντρια Διεθνών Σχέσεων ΕΡΤ), Ανδρέα Πυλαρινό (Αρχιμουσικός), Μαρίνα Λαχανά (Διευθύντρια Προγράμματος ΕΡΑ) και Τάσο Τρύφωνος (Διευθυντής Love Radio).

Το διαγωνιστικό μέρος και οι καλεσμένοι

Στο διαγωνιστικό μέρος υπήρχε ένα βιντεάκι πριν από κάθε τραγούδι με αυτοπαρουσίαση των καλλιτεχνών, οι οποίοι, για πρώτη φορά στην ιστορία των ελληνικών επιλογών τραγούδησαν full play-back, κάτι που σχολιάστηκε την επόμενη μέρα κατά κόρον. Είδαμε και το green-room (που μάθαμε ότι ονομάστηκε έτσι από το σαιξπηρικό θέατρο, όπου υπήρχε ένας χώρος με φυτά, διότι η υγρασία πίστευαν πως έκανε καλό στις φωνές… O παρουσιαστής το αποκάλεσε «grill room»!) ακολούθησε δεύτερο, αντίστροφο recap και ξεκίνησε η εικοσάλεπτη ψηφοφορία (0, 60 Ευρώ από σταθερό και ο, 65 το SMS, μια φθηνή χρέωση). Τότε εμφανίστηκε η Γαλλίδα Anggun, στην οποία έκαναν μια τεχνητή ηχώ, για να ταιριάζει με το τραγούδι της, Echo και η Κύπρια Ήβη Αδάμου. Στο green-room οι υποψήφιοι, εφοδιασμένοι με στίχους από τον Γιώργο Φραντζεσκάκη, ο οποίος θύμισε ότι ήταν υποψήφιος ακριβώς δέκα χρόνια πριν, τραγούδησαν όλοι μαζί με τον παρουσιαστή το Die For You.

Γιατί αγαπάμε τόσο τη Sofi Marinova;

H Dora παρουσίασε την τελευταία καλεσμένη, την Σόφι Μαρίνοβα (Софи Маринова) από τη Βουλγαρία που ερμήνευσε σε 12 γλώσσες (και ελληνικά, φυσικά: «σ’ αγαπάω πολύ») το Love Unlimited. Τι κρίμα που δεν πέρασε… Για την ιστορία, είναι το ένα από τα μόλις 4 τραγούδια στην γιουροϊστορία (εκτός Ελλάδας και Κύπρου, φυσικά), όπου ακούστηκαν Ελληνικά. Τα άλλα τρία είναι τα εξής: Το «Kinder dieser Welt» (Αυστρία 1985) με τον Gary Lux, όπου στο 2ο ρεφραίν τα φωνητικά λένε: «Τα παιδιά», το «Words for Love» (Ισραήλ 2003 με τον Lior Narkis), όπου ακούγεται πολλές φορές «Σ’αγαπώ» και το «Occidentali’s Karma» (Ιταλία 2017) με τον Francesco Gabbani και το αρχαιοελληνικό ρητό του Ηράκλειτου «τα πάντα ρει», ερμηνευμένο με ερασμιακή προφορά ως «τα πάντα ρέει».

Εσώρουχο η Παπαρίζου; Εσώρουχο και η Ελευθερίου!

Στην αντίστροφή μέτρηση που τους ξέφυγε λίγο, οι παρουσιαστές είπαν δύο λατινικά ρητά: «Alea jacta est» («ο κύβος ερρίφθη»-Μαρία Κοζάκου) και «Morituri te salutant» («οι μελλοθάνατοι σε χαιρετούν). Ο Ανδρέας Πυλαρινός έδωσε τον φάκελο στην παρουσιάστρια, ακολούθησαν μερικά ευφυολογήματα, για να διατηρηθεί το σασπένς και έγινε η ανακοίνωση του αποτελέσματος. Σκηνοθετικό εύρημα ήταν το πλάνο με τη νικήτρια και τους χορευτές της μέσα στο γυάλινο ασανσέρ με το χρυσαφί εσώρουχό της να διακρίνεται καθαρά («π(λ)άνα-βρακάκι», «βρακάκι στο ασανσέρ», «εμπρός στο δρόμο που χάραξε το τιμημένο και χρυσοκεντημένο βρακάκι της Έλενας», «ασανσέρ για το Μπακού»-κάποιοι μέτρησαν 8 πλάνα στο εσώρουχο). Φυσικά η “πρώτη διδάξασα” ήταν η Καίτη Γαρμπή, η οποία, ναι, φορούσε! Από ό, τι γράφτηκε υπήρχε ειδικό μόνιτορ 36 ιντσών για τους δημοσιογράφους (στον 2ο όροφο του Mall, όπου δεν έφτανε πάντοτε ο ήχος) και πλούσιος μπουφές με σολωμό, κρακεράκια μαριναρισμένα με χαβιάρι και καναπεδάκια. Το γιατί πρέπει η συζήτηση περί Γιουροβίζιον να εξαντλείται σε τόσο ποταπά θέματα, αντί να γίνεται ανάλυσή της ως σύνθετου γεωπολιτικού, κοινωνικού, μιντιακού και καλλιτεχνικού φαινομένου είναι ενδεικτικό του χαμηλού επιπέδου ορισμένων δημοσιογράφων, “γιουροβιζιονολόγων”, δυστυχώς ακόμα και φαν. Εμείς τα καταγράφουμε, όχι με διάθεση να κουτσομπολέψουμε, αλλά με τον δέοντα σκεπτικισμό…

Πως αντέδρασε ο Τύπος για τους καλλιτέχνες;

Μερικές από τις αντιδράσεις: «Δροσερή και αφροδισιακή», «Η Ελευθερία θα ανεβάσει τη λίμπιντο στο Μπακού», «Κάτι παλιό και ολίγον τουριστικό», «Ελευθερία και αγανάκτηση», «Λευκός καπνός στο River West», «Παλιά μεγαλεία», «Μικρό πάρτυ, μεγάλος ντόρος», «Θα φέρει μια Ελευθερία την άνοιξη στο Μπακού;», «Δίψα για τη νίκη» (η Ελευθερίου έμεινε δύο μέρες χωρίς νερό, για να μην φαίνεται πρησμένη), «Άνευρο, άχρωμο και πολλές φορές… άηχο» (δεν ακούγεται το «Σας ευχαριστώ» από την Dora, μόλις τελειώνει την ερμηνεία της). Οι εφημερίδες και οι τηλεοράσεις μίλησαν για κρίση αισθητικής και χιούμορ δεκαετίας ’80, για διοργάνωση που έγινε «σεμνά και ταπεινά», είχε άρωμα από μνημόνιο και γεύση από επιλεκτική χρεωκοπία, για την κακή τοποθέτηση της κριτικής επιτροπής και το γεγονός ότι όλοι ήσαν άνω των 40, για τα 37 τινάγματα των μαλλιών των υποψηφίων, για τα 17 χαρτιά που είχε σκίσει και πετάξει ο παρουσιαστής με την «αυτοκρατορική μπούκλα» (μαλλί ‘Σάββα Κωφίδη’, το χαρακτήρισαν άλλοι) στο πάτωμα, το ότι ήταν άλουστος και επαναλάμβανε συνέχεια πως ήταν υποψήφιος δέκα χρόνια πριν, για πλάνα που δεν κολάκευαν του υποψηφίους και άφησαν τη δουλειά τους να πάει χαμένη, για αισθητική της πίστας, των καλλιστείων και της επιθεώρησης, για τα δαχτυλίδια, τα βραχιόλια και τα τεράστια νύχια της Ελευθερίου, για το κλάμα της Dora, για το λάθος σε ένα recap να προβληθούν σκηνές από τις πρόβες, με κόσμο να ψωνίζει και να πηγαίνει στην τουαλέτα (μια μόνο τηλεοπτική κριτικός το βρήκε αυθεντικό και αμακιγιάριστο) για έλλειψη έμπνευσης, αλλά και της ίδιας της ΕΡΤ, για κακοστημένη, πρόχειρη και αδιάφορη εκπομπή, για τον πρωτοφανή νεωτερισμό του play-back («πρωτοτυπία με αρνητικό πρόσημο») που οφειλόταν σε τεχνικό πρόβλημα της ΕΡΤ και για να προστατέψει τους καλλιτέχνες από την κακή ακουστική του χώρου… Η ίδια η Ελευθερία Ελευθερίου δήλωσε: «Όταν έμαθα το αποτέλεσμα… ούρλιαξα! Το πλεονέκτημα απέναντι στους αντιπάλους μου είναι η ελληνική μου ψυχή». Την χαρακτήρισαν ως «Κοκκινοσκουφίτσα», κλώνο της Καλομοίρας και της Παπαρίζου, ακόμα και δίδυμη αδερφή της Μαρίας Μενούνος. Είναι η πάντως η δεύτερη φορά που για δύο χρονιές στη σειρά η Ελλάδα εκπροσωπείται από Κύπριο καλλιτέχνη (προηγήθηκαν η Άννα Βίσση και ο Σαρμπέλ το 2006 και 2007).

Πώς αντέδρασε ο Τύπος για τους παρουσιαστές;

Δίχασαν επίσης οι παρουσιαστές («η αδερφή της Ντέπυς Γκολεμά και ο αδερφός του Νίκου Γαλανού ή μια παραλλαγή του Yannis», «παρουσιάζει η Θώδη την Γιουροβίζιον;») με τα ρούχα και την αισθητική τους («ενδυματολογική αθλιότητα και ναφθαλίνη»): άλλοι τους θεώρησαν ξεπερασμένους ή ακόμα χειρότερα σαν… ψάρια έξω από τα νερά τους και άλλοι γήινους και προσγειωμένους. Αμφότεροι την επόμενοι μέρα απάντησαν στις επικρίσεις με ιδιαίτερη ψυχραιμία και νηφαλιότητα, κατακεραυνώνοντας, ωστόσο, τους επικριτές τους. Η Μαρία Κοζάκου θα ήθελε κάποια πράγματα να ήταν διαφορετικά και απέδωσε σε τηλεοπτική απειρία το στυλιστικό. Διευκρίνισαν δε ότι δεν πληρώθηκαν επιπλέον, καθόσον είναι υπάλληλοι της ΕΡΤ. Οι δε πρόβες ξεκίνησαν μόλις 48 ώρες πριν, μιας και ο χώρος βρίσκεται σε διαρκή λειτουργία. Μαζί οι παρουσιαστές δεν έκαναν ούτε μία πρόβα. Δεν υπήρχε χρόνος. Άλλο σχόλιο μίλησε για «χρονιά Γεροβίζιον» (λόγω του Άγγλου 75αρη τραγουδιστή και των Ρωσίδων άνω των 70…80…90…).

Κακιούλες επωνύμων

Και μερικές αντιδράσεις επωνύμων: «Το ασανσέρ της παραγωγής το αφήνω ασχολίαστο» (Έλλη Κοκκίνου και Σίσσυ Χρηστίδου), «Ποια είναι η Ελευθερία Ελευθερίου; Δεν την ξέρω» (Κωνσταντίνος Θαλασσοχώρης), «γιατί έβαλαν το βίντεο από τις πρόβες;» (Μαρία Μπεκατώρου), «Συγνώμη, ποιοι είναι οι παρουσιαστές;» (Χάρης Βαρθακούρης), «Όπως είναι το μπικινάκι: tragic!» (Μαρία Μπακοδήμου), «Άλλο η οικονομία και άλλο η μιζέρια» (Γιώργος Λιάγκας), «οι παρουσιαστές σαμπουάν δεν έχουν στο σπίτι τους; Λίγδα το μαλλί» (Σάσα Σταμάτη), για το οποίο ο παρουσιαστής δήλωσε ότι δεν θα απαντήσει σε κάτι τόσο βλακώδες, «(για τη Μαρία Κοζάκου). Κάνει δεν κάνει για την TV, αυτή είναι» (Ματθίλδη Μαγγίρα) και πρόσθεσε ότι η επιλογή ήταν διεκπεραιωτική, «Όλα τα τραγούδια ακολούθησαν μια πεπατημένη, κάτι που δεν είναι απαραίτητα κακό» (Θοδωρής Μαραντίνης), «Το φετινό τραγούδι είναι τόσο κακό, που μάλλον είναι εντελώς κατάλληλο» (Αθηναϊς Νέγκα). Δεν πέρασε απαρατήρητη και η εγκυμοσύνη της Κατερίνας Σουλιώτη που θα την κρατήσει μακριά («θείο θέλημα» το χαρακτήρισαν κάποιοι) από το Μπακού. Η ίδια δήλωσε: «αυτό δεν ήταν τελικός, ήταν Τιτανικός».

Τα μαθηματικά της ΕΡΤ.

Η τηλεθέαση ήταν χαμηλή, 10, 8 %, γυρίζοντας στα πέτρινα χρόνια της δεκαετίας του ’90. Υπήρξαν πάντως 20… επισκέψεις στην ιστοσελίδα της ΕΡΤ και 19.000 στο web TV από όλη την Ευρώπη. Στα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν στο περιοδικό «Ραδιοτηλεόραση», η επιτροπή υπολογίστηκε σε ποσοστό 50%, ενώ το κοινό σε ποσοστό 100% (σύνολο 150%). Τυπογραφικό σφάλμα; Άγνοια στα μαθηματικά; Κάποιο «μαγείρεμα»; Κάτι αντίστοιχο είχε γίνει το 2001, όταν το άθροισμα στο τραγούδι των Antique έβγαινε 114% (τους ψήφισαν μέχρι και τα… δέντρα). Και ένα παρασκήνιο: στα επινίκια που έγιναν στα καμαρίνια (και συνεχίστηκαν σε εναλλακτικό μαγαζί στο Γκάζι) ήταν παρούσες και οι Cassiopeia, από τις οποίες η μία, που είναι Κύπρια, τραγούδησε το “Sorry for loving you” της Christina Aguilera και έκλεψε την παράσταση. Αυτό αποτυπώθηκε στον τίτλο: «Βραδιά multi-culti: η τσιγγάνα που προκάλεσε (σ. σ. για το μπούστο της Sofi Marinova)», η Ελληνίδα που λικνιζόταν και η Κύπρια που θρηνούσε μελωδικά». Τα πράσινα παπούτσια της Ελευθερίου ήταν του Δραμινού Ιωάννη Γαμουρίδη και το φόρεμα της 22χρονης Μαρίας Πατέλη.

Διάσημοι δημιουργοί, άσημοι τραγουδιστές

Ανάμεσα στους δημιουργούς συναντάμε γνωστά ονόματα: για την Dora τους Ηλία Πανταζόπουλο, Νεκτάριο Τυράκη και Νίκο Τερζή (κάτω από το ψευδώνυμο Franc), για τις Cassiopeia τον Χρήστο Δάντη, για την Ελευθερία ΕλευθερίουElle, όπως κυκλοφορούσε τότε) τον Dimitri Stassos (Δημήτρης Στάσσος), Σουηδό συνθέτη, ελληνικής καταγωγής (συνθέτης του “La noche es para mi” για τη Soraya-SPA 09, το αρχικό demo του οποίου είχε πει η Χρύσπα), με πολλές υποψηφιότητες σε εθνικούς τελικούς επτά διαφορετικών χωρών και συνεργασίες με μεγάλα ονόματα της σουηδικής μουσικής και γιούροσταρ (Ήβη Αδάμου, Ελένη Φουρέιρα, Eric Saade, Måns Zelmerlöw, Danny Saucedo, David Bisbal, David Bustamante). Ο Λεωνίδας Χατζάρας ήταν συνδημιουργός στα τραγούδια και των Cassiopeia και των Velvet Fire.

Τα απαραίτητα παρατράγουδα

Τα παρατράγουδα ξεκίνησαν αμέσως, όταν η χορογραφία του Νίκου Μαριάνου θεωρήθηκε αντιγραφή από ένα τραγούδι της Jennifer Lopez και αμέσως ζητήθηκε αντικατάστασή του από τη Μαρία Λυραράκη ή την Έμυ Ζαριάν. Σε μια εκπομπή φιλοξενήθηκε και η στυλίστρια Αλεξάνδρα Κατσαϊτη, για να πληροφορήσει πως σκεπτόταν την εμφάνιση της αοιδού στον τελικό. Η ευχή της Άννας Βίσση στο Twitter, 20 λεπτά πριν από την έναρξη του τελικού, να εκπροσωπήσουν δύο Κύπριες Ελλάδα και Κύπρο έπιασε. Ένα μικρό πρόμο σχεδιάστηκε (κόστους 60.000 Ευρώ), κυρίως στη «μικρή Γιουροβίζιον» (Eurovision in Concert) που διοργανώνεται κάθε χρόνο στην Ολλανδία. Οι δε «Κασσάνδρες» προέβλεψαν συντριβή στο Μπακού. Η αλήθεια είναι πως, όποιο τραγούδι στην ιστορία της Γιουροβίζιον έκανε αναφορές στο σεξ, δεν πήγε καλά… Εκ των υστέρων η καλλιτέχνιδα δήλωσε πως ντρεπόταν, ήταν ανασφαλής και της ζητήθηκε να χάσει κιλά.

Η πολυσυλλεκτική χορογραφία

Στη Γιουροβίζιον ανέβηκαν στη σκηνή οι: Σίσσυ Μπαξεβανάκη, Ευγένιος Μπούλι (Jenia Evgenios Buli-φωνητικά / χορευτικά GRE 10, ΑΡΜ 11), Γιώργος Παπαδόπουλος (φωνητικά GRE 09), Sofia Micy (Σοφία Μιχούλη) και η παλαίμαχος Βικτώρια Χαλκίτη (GRE 93, 94, 08, BLR 05) στα φωνητικά. Η χορογραφία και η σκηνοθετική επιμέλεια έφεραν την υπογραφή του Κωνσταντίνου Ρήγου, αντλώντας έμπνευση από δύο αγάλματα, την Αφροδίτη της Μήλου και τη Νίκη της Σαμοθράκης, καθώς και από τον ζωγραφικό πίνακα «Η Γέννηση της Αφροδίτης» του Σάντρο Μποτιτσέλι. Τα χορευτικά βήματα παραπέμπουν σε έναν Κρητικό χορό, που εξελίσσεται σε ελεύθερες τεχνικές σύγχρονου χορού, διανθισμένα με ελεύθερο στυλ, γεωμετρικά σχήματα και jazz. Οι χειρονομίες με τις παλάμες προς το κοινό (που συμβολίζουν την ενέργεια) παραπέμπουν στη χορογραφία του Vaslav Nisinski πάνω στο «Απομεσήμερο ενός Φαύνου» του Γάλλου συνθέτη Κλωντ Ντεμπυσσύ, ενώ τα δύο τελευταία μέρη της χορογραφίας είναι εμπνευσμένα από τα αετώματα του Παρθενώνα. Τα ρούχα σχεδίασαν ο Δήμος Νάταρ και ο Ανδρέας Γεωργίου («natargeorgiou»), τα υποδήματα ήταν του Γιώργου Κορακιανίτη, οι κομμώσεις και το μακιγιάζ του Παντελή Τουτουντζή, ενώ η εν γένει ενδυματολογική επιμέλεια του Γιώργου Σεγρεδάκη. H τελική βραδιά της Γιουροβίζιον με 59, 8% τηλεθέαση ήταν το 7ο πρόγραμμα της σαιζόν.

3 Σχόλια

  • Γιάννης Κ

    Μισώ χαρά φωνή είχε η συμπαθέστατη ελευθερία!Απλα δεν μπορούσες να την αναδείξει με αυτό το τραγούδι…χρειαζόταν μια μπαλάντα…
    Επομένως το μόνο που της απέμενε ήταν να δείξει λίγο ποδι(και καλά έκανε) Μπας και καταφέρουμε και πάρουμε τίποτα αφού η χορογραφία ήταν χάλια ενώ θα μπορούσε να ήταν καλύτερη
    Πάντως το τραγούδι άρεσε στους φαν και μπήκε στη δεκάδα του televoting ενώ πολλοί το θυμούνται μέχρι και σήμερα!

  • eurofan

    Την συμπαθώ την Ελευθερία, κρίμα που χαντακώθηκε με αυτό το τραγούδι. Κάτι σε Raindrops από Deepcentral με τον οποίο έχει συνεργαστεί της ταιριάζει περισσότερο, ίσως άμα της έγραφαν κάποιο κομμάτι οι playmen η ο claydee να πήγαινε καλύτερα. Τα house τραγούδια ήταν της μόδας τότε, ειδικά στα Βαλκάνια με τα Ρουμάνικα house τραγούδια.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.