Παρασκήνια 1992: Υποψήφια η Δήμητρα Γαλάνη, η Κλεοπάτρα όμως θριάμβευσε

Παρασκήνια 1992: Υποψήφια η Δήμητρα Γαλάνη, η Κλεοπάτρα όμως θριάμβευσε

Η επιτροπή είχε τα εξής μέλη: Σοφία Βόσσου, Γιώργος Κατσαρός, Γ. Λεφεντάριος, Λευτέρης Παπαδόπουλος, Γιώργος Δάμπασης, Τάκης Αθηναίος, Κέλλυ Σακάκου, Εύη Δεμίρη. Επρόκειτο να κάνει τρεις συνεδριάσεις, όμως η απεργία της ΠΟΣΠΕΡΤ οδήγησε στην περικοπή της μίας. Στον νικητή δόθηκαν 3.000.000 δρχ. Ένα από τα φαβορί της κλειστής επιλογής ήταν η Δήμητρα Γαλάνη.

Συμμετείχαν έξι τραγούδια στην τελική φάση επιλογής. Η Λία Βίσση ήρθε 2η με το Κάποιος και 3η η Εύη Καπάταη, με τραγούδι που δεν διέρρευσε, όπως το προαναφερθέν. Ίσως να είναι το «Δως μου την καρδιά μου πίσω» (Ζακ Ιακωβίδης/Κική Σεγδίτσα) με το οποίο διαγωνίστηκε τον ίδιο Σεπτέμβριο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, σύμφωνα με τις εφημερίδες, για πρώτη φορά είχαμε δύο επίσημα αναπληρωματικά. Στην 6άδα βρέθηκαν ακόμα η Ελένη Δήμου με το Μέγας Αλέξανδρος (κάποιοι το δίνουν ως το 2ο αναπληρωματικό-υπάρχει δε πληροφορία ότι είναι το τραγούδι της Τέρμα Ιπποκράτους με άλλους στίχους) και ο Θάνος Καλλίρης. Τελικά κέρδισε η Κλεοπάτρα (Κλεοπάτρα Λαμπρινού-Πανταζή-Κοτρώνη), υποψήφια και το 1983.

%ce%ba%ce%b1%cf%80%ce%ac%cf%84%ce%b1%ce%b7%ce%ba%ce%b1%ce%bb%ce%bb%ce%af%cf%81%ce%b7%cf%82

Ανάμεσα στα υποψήφια ήταν συμμετοχές από τους Βίσση-Καρβέλα, Γιάννη Δημητρά, Μαντώ, Μπέσσυ Αργυράκη, Αγνή, Γιάννη Μηλιώκα, Λουίζα Κονέ. Υπήρχαν και δέκα επίκαιρες συμμετοχές, φανφαρονικού τύπου και υπό του μετρίου, για τη Μακεδονία. Ακούστηκαν τότε πολλά για την παρέμβαση της Σοφίας Βόσσου (ο τύπος τη βάφτισε «ανθυποντίβα») ως προέδρου της επιτροπής υπέρ της Κλεοπάτρας, συνεργάτιδας της ίδιας και του Γιώργου Κατσαρού, με συνθέτη της τον κιθαρίστα της Άνοιξης και φίλο δικό της και του Ανδρέα Μικρούτσικου, Χρήστο Λαγό και κατά της φίλης της Λίας Βίσση, όταν εκείνες ισοψήφισαν. Η επιτροπή, η οποία προσεκλήθη την τελευταία στιγμή, για να μην υπάρξουν ρουσφέτια, για άλλη μια φορά μίλησε για χαμηλό επίπεδο: «έλειπε το μπαμ». Το υπέροχο κλαρίνο ντουμπλάρισε ο Βασίλης Σαλέας. Το τραγούδι πολεμήθηκε αρκετά από μερίδα του Τύπου και των φαν στην Ελλάδα, καθώς όλοι το είχαν ή του ύψους ή του βάθους και μπέρδευαν τα βυζαντινά του ακούσματα με ανατολίτικους αμανέδες.

%ce%b3%ce%b1%ce%bb%ce%ac%ce%bd%ce%b7%ce%b4%ce%ae%ce%bc%ce%bf%cf%85

Η πρώτη μετάδοση έγινε στο μαγκαζίνο της Λιάνας Κανέλλη, στις 14 Μαρτίου, με οπτικοποίηση σε χρόνο-ρεκόρ από τον Γ. Παπαδόπουλο και το ζεύγος Λαγού-Κλεοπάτρας να έχει χάσει τη μιλιά του από το τρακ, ενώ μια δεύτερη παρουσίαση έγινε στον «Πρωινό Καφέ» με τη Ρούλα Κορομηλά. Τα ρούχα της επιμελήθηκε ο θεσσαλονικιός Κωνσταντίνος και το styling έκανε ο Αχιλλέας Χαρίτος (όπως, εξάλλου, και της Ευρυδίκης, που εκπροσωπούσε την Κύπρο), ενώ χρησιμοποίησε και κινησιολόγο, τον Γιώργο Καλογερόπουλο (είναι ο ντράμερ επί σκηνής). Πέρα από τον μνημονευθέντα, τη συνόδευσαν οι μουσικοί: Δημήτρης Πλαγιάννης στο μπάσο, Στέλιος Ζαχαρίου στα κρουστά, Παναγιώτης Δρακόπουλος στο κλαρίνο και Χρήστος Λαγός στην κιθάρα. Το αστέρι της Βεργίνας (που αργότερα μας είπαν οι αρχαιολόγοι ότι είναι τελικά… ήλιος), το οποίο μοιράστηκε σε όλους τους καλλιτέχνες (και το οποίο φόρεσε ο εκπρόσωπος της Γαλλίας επί σκηνής), φιλοτέχνησε η αδελφή της Κλεοπάτρας, Ελένη Παναγιωτίδη.

Ο Τύπος διχάστηκε πάρα πολύ έντονα: άλλοι εξαπέλυαν μύδρους και κατηγορούσαν το άσμα πως είναι κακό και τούρκικης νοοτροπίας, ενώ άλλοι το αγκάλιασαν με…ελπίδα, ενώ ακόμα και μετά την 5η θέση υπήρχαν αντιφατικά δημοσιεύματα («Η Κλεοπάτρα έκανε το…θαύμα της», «Κλεοπάτρα ή Κλαιοπάτρα;»). Η ίδια η ΕΡΤ άφησε να διαρρεύσει πως κρύβονται βυζαντινές μελωδίες πίσω από την ενορχήστρωσή του. Μερίδα του Τύπου κατηγόρησε την ΕΡΤ για κομματική επιλογή, καθότι ο συνθέτης του τραγουδιού, Χρήστος Λαγός, ήταν οργανωμένος στη ΝΔ, ενώ η Δήμητρα Γαλάνη είναι αριστερών πεποιθήσεων. Πολλοί, τέλος, δυσαρεστήθηκαν, διότι το κλιπ του Γιώργου Δάμπαση έπρεπε να γυριστεί όχι στη Μονεμβασιά, αλλά στη Μακεδονία που κινδύνευε τότε από το κρατίδιο των Σκοπίων…

%ce%b2%ce%af%cf%83%cf%83%ce%b7%ce%bb%ce%b1%ce%b3%cf%8c%cf%82

Η ίδια η Κλεοπάτρα δήλωσε ότι δεν αισθανόταν πολύ καλά την ώρα του διαγωνισμού και ότι -με το που ξεκινά το τραγούδι- της στάθηκε ένα φλέγμα στο λαιμό, ευτυχώς όχι για πολύ. Με την Ευρυδίκη και την εκπρόσωπο της Τουρκίας (από Ελληνίδα μητέρα) Aylin Vatankoş τραγούδησαν στην ελληνική δεξίωση, όπου έπαιξε πιάνο ο Γιώργος Κατσαρός.  Άλλη λεπτομέρεια: η Κλεοπάτρα είχε ένα καμαρίνι, χωρισμένο στα τρία, με κοινή τουαλέτα, για Ελλάδα, Κύπρο και Τουρκία. Οι Σουηδοί φύλακες είχαν πιάσει δύο άτομα να κλέβουν διαφημιστικά και παραλίγο να απαγορευτεί η είσοδος σε όλους στον χώρο της διοργάνωσης. Στα Poll, που γινόταν στο κέντρο Τύπου, ήρθε 3η η Ελλάδα και 6η η Κύπρος (ψήφισαν πάνω από 1. 000 άτομα), ενώ στην ψεύτικη ψηφοφορία της τελικής πρόβας, η Ελλάδα πήρε το βραβείο.

Οι Κύπριοι εκνευρίστηκαν ιδιαίτερα με τη θέση της Ελλάδας και κυρίως για το 8άρι από την Τουρκία, εξάλλου είναι κοινό μυστικό ότι οι σχέσεις Κλεοπάτρας-Ευρυδίκης δεν ήταν οι καλύτερες, γεγονός που υποδαύλισαν τα δύο φαν κλαμπ που ήταν μοιρασμένα, ένα κλίμα πόλωσης που έκτοτε δεν ξανασυνέβη, τουλάχιστον όχι σε τέτοιο βαθμό, με το Greek Eurovision Fan Club να παίρνει το μέρος της Κλεοπάτρας και τον OGAE να υποστηρίζει την Ευρυδίκη (ο τότε πρόεδρός του είχε μιλήσει με άσχημα λόγια για την ελληνική συμμετοχή τόσο στην τηλεόραση, όσο και σε έντυπα, ακόμα και διεθνή, κάτι που η Κλεοπάτρα το θυμόταν χρόνια μετά, το 2001, όταν προσεγγίστηκε για μια συνέντευξη που τελικά δεν δημοσιεύτηκε ποτέ).

Η τουρκική διασκευή του τραγουδιού της έγινε από τη Seden Gürel, με τίτλο Yetmez mi? Ο συνθέτης, Χρήστος Λαγός, σύντροφος της Κλεοπάτρας, με σπουδές κιθάρας (έπαιξε στη σκηνή και το 1991) στην Αθήνα και τη Λυών σκοτώθηκε το 2003 σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Είναι από τους ελάχιστους (μαζί με τον στιχουργό Πυθαγόρα και τον μαέστρο Μάικ Ροζάκη) Έλληνες γιουροσυντελεστές που δεν βρίσκονται πια στη ζωή.

Ακολουθούν το video-clip, καθώς και οι δύο παρουσιάσεις του τραγουδιού.

← Ελλάδα 2017: Τελικός με βίντεο-κλιπ είναι η (σημερινή) πληροφόρηση. Αύριο, ποιος ξέρει; Ελλάδα 2017: Οι Stereo Soul "επιβεβαιώνουν" τη συμμετοχή τους στην κλειστή επιλογή της ΕΡΤ για τη Eurovision →

Leave A Reply